היום העולמי לשמירה על החי בבר

בשלישי במרץ צויין ברחבי העולם ׳היום העולמי לשמירת החי בבר" שמטרתו היא העלאת המודעות למגוון החי והצומח שעל פני כדור הארץ ולחשיבות הרבה שבשימורם.
Picture of מאיה גור אריה

מאיה גור אריה

אזרחית עיר יער, מנהלת סושיאל ונטעת

בקנה מידה מקומי, בזכות מיקומה הגיאוגרפי, בצומת בין שלוש יבשות, התברכה ישראל במגוון עצום של צמחים ובעלי חיים: כ-2,400 מיני צמחים, כמאה מיני יונקים וכ-450 מיני עופות חיים המתרבים בישראל. חלקם ייחודיים רק לכאן. תפוצתם של מינים אנדמיים אלו היא מוגבלת.

המשמעות "במינים אנדמיים" היא שמדובר על זנים רגישים במיוחד לשינויים בסביבתם ולהשפעות האדם, ואם הם ייעלמו מהאזור שבו הם חיים, הם ייכחדו לחלוטין מהעולם.

למה זה כל כך חשוב לנו בונטעת? החיים על כדור הארץ מתאפשרים בזכות האיזון הקיים בו ובעלי החיים והצמחייה המקומיים הם מהותיים לשמירה עליו. בארץ ארגונים רשויות שונות פועלות להגנה ושיקום של בתי הגידול הטבעיים בעיר ומחוצה לה ואלו הם שני סיפורי הצלחה המוכרים ברחבי העולם:

עמק הצבאים בירושלים

עמק הצבאים הוא אתר הטבע העירוני הגדול בארץ, והוא מציע חוויית ביקור דומה לחוויית ספארי.
מובלעת של טבע כמעט בלתי מופרע ,מוקף בניינים, ציוץ ציפורים המשתלב עם צלילי הסירנות ושאון המכוניות.

זהו עמק פתוח המשתרע על שטח של 250 דונם בלב ירושלים, בין שכונות מגורים וכבישים סואנים. הפארק, שיועד בשלב מסויים למבני מגורים ומבני ציבור, הוקם לאחר מאבק ציבורי עיקש על צדק חלוקתי ושמירת טבע במרחב העירוני.

בעמק חיים כ-85 צבאים (נכון לאביב 2023), בתנאים הקרובים מאוד לחיים בטבע. לצד הצבאים חיים עשרות מיני ציפורים, בעלי חיים, חרקים, פרחים וצמחים שונים, המקיימים מערכת אקולוגית טבעית המחזיקה את עצמה ללא סיוע.

השבת היחמורים לכרמל

היחמור חי בעבר באזורי יער, חורש וגדות נהרות בצפון ארץ ישראל, אך נכחד ממנה בסוף המאה ה-19 או תחילת ה-20. מאמצי השבה לטבע החלו בשנת 1956 לאחר גילוי עדר יחמורים פרסיים באיראן. בשנת 1976 הובאו ארצה ראשוני היחמורים מגרמניה ושוכנו בגן החיות תל אביב.

ההזדמנות להשיג את הגרעין הנשען להקמת אוכלוסייה גדולה בישראל, התרחשה בשנת 1978 בעיצומה של המהפכה האיראנית. הנסיך הפרסי, אחיו של השאח שעמד לברוח מאיראן, נתן את הסכמתו להעביר שני זוגות יחמורים מעדר היחמורים הפרטי של השאח לרשות שמורות הטבע בישראל.
הסיפור מרתק – הנסיך הגיע לישראל לצוד יעל עם קרניים גדולות בשביל האוסף של השאח. כשלא מצא את ששיחר, נחשף בחי בר יטבתה ליעל זקן אגדי עם קרניים מרשימות. הוא נכנס למשא ומתן עם אברהם יפה ממשרד הגנים והשמורות והציע לו שתי מכוניות מרצדס תמורת היעל. יפה דרש בתמורה שני זוגות יחמורים מהעדר של השאח, והנסיך הסכים.

כשהנסיך עמד לברוח מאיראן, הוא שלח הודעה דחופה לאברהם יפה לשלוח נציג להביא את היחמורים. יפה שלח את מייק ון חרבנברוק שבמהלך דרמטי צד בחיפזון ארבע נקבות מהעדר של השאח וטס איתן בטיסה האחרונה של אל-על מאיראן. הנקבות האלה צורפו בארץ לשני הזכרים שהגיעו שנתיים קודם, והיוו את גרעין הרבייה הראשוני שהוביל להקמת אוכלוסיית היחמורים בישראל.

מגרעין זה הוקם גידול בחי בר כרמל שהצליח ברבייה, ובשנת 1996 החל שחרור היחמורים חזרה לנופי חיותם הקדומים בטבע בישראל. כיום קיימת אוכלוסייה משגשגת של כמה מאות יחמורים פרסיים החיים במספר אזורים שונים בארץ. מוזמנים לבקר באתר של רשות הטבע והגנים לסיפור נוסף בנושא.

מה בעצם ההבדלים בין אייל, צבי ויעל?
הם נבדלים זה מזה בעיקר על ידי צורת הקרניים שלהם.
היחמור הינו זן של אייל, האייל (Deer) ממשפחת מכפילי הפרסה הגדולים, מתאפיין בקרניים גדולות מורכבות ומסועפות לענפים רבים. לאיילים הזכרים יש קרניים, שבכל שנה נופלות וגדלות מחדש.
לעומתו, לצבי (Gazelle) יש קרניים קבועות קצרות וחדות יחסית. הצבאים קטנים וזריזים יותר.
היעל היא מין של עז בר, המבדילה את עצמה בגודלה הקטן יחסית ולקרנייה המעוקלות.

שתפו את הכתבה

כתבות מומלצות

חוף אמנון הציבורי שבכנרת, מאויים בבניית מלון ענק שישנה את פני החוף וישפיע על הסביבה

אנג'י בן עמי ועקנין

ימי עיון, כנסים, הדרכות, השתלמויות ועזרה לזולת בנושא קיימות טבע.

אנג'י בן עמי ועקנין

בפרק פודקאסט מיוחד עבור מגזין עיר יער, ברק פז טל – פעיל עירוני, סופר ואיש

ברק פז טל

אמצו עץ!

  1. נוטעים עצים ומגדילים את המ"ר הירוק בערים
  2. מקבלים ערכת שתילה עד פתח הבית
  3. מקבלים כל שלושה חודשים מעטפה עם זרעי העונה
  4. תומכים בפרויקט 100 הגינות ומכניסים את הטבע לעיר

הצטרפו לניוזלטר שלנו!

הירשמו עכשיו לניוזלטר הכי שווה בסביבה וקבלו: מגזין עיר יער כל חודש, הזמנה לסלוני עיר יער, ועוד הפתעות!

תודה על ההרשמה!

צירפנו אותך לניוזלטר של ונטעת.

שלחתנו לך מייל ראשון – יש סיכוי שהוא הגיע לתיקיית הספאם או תיקיית ‘מכירות’ בג’ימייל.
כדי לקבל את המיילים העתידיים שלנו אנחנו מזמינים אותך להעביר את המייל לתיקייה הראשית, עושים זאת כך:

דילוג לתוכן