מגזין עיר־יער | מרץ, אדר

ירוק עד

ירוק עד

מגזין עיר־יער | מרץ - אדר

עיר־יער

התכוננו לרגע הזה כל חיינו

דבר המערכת

תרופת המרשם ל"תסמונת סוף העולם" – איך מצמיחים תקווה בחברה פוסט טראומטית (10 דקות קריאה)

בשנות השבעים של המאה הקודמת יעקובה סוואדוגו הצעיר מצא את עצמו בניגריה בשיאו של אחד המשברים האקולוגים וההומניטרים הקשים שידעה אפריקה. בצורת קשה השמידה את מרבית הצמחיה, גרמה למוות מיליונים ברעב ולמלחמות על המשאבים הדלילים. בצל הגירה המונית שהותירה מעטים במדבריות של מערב אפריקה – נותר איש אחד יוצא דופן. יעקובה, שהבין כי המשבר נוצר מחקלאות לא נכונה שהפכה את האדמה לאבק שמאוד קשה לגדל בו מזון. גיבורנו החליט להישאר באדמת אבותיו וליישם תורה חקלאית עתיקה שתוך 30 שנה הצליחה להפוך את המדבר הצחיח – לנווה מדבר מוריק שסביבו צמחה קהילה חזקה, עם כלכלה מפותחת, תרבות ענפה ואנשים שמחים ושבעים. הוא אפילו הצליח לגרום לשינוי אקלימי באזור כתוצר של עליית לחות הקרקע, ירידת טמפ' ואידוי צמחי. את אלפי הדונמים שהוא שיקם ניתן לראות בתמונות לווין שמראות בבירור את הירוק הבוהק אל מול מרחבי השיממון המדברי.
 
במהלך עבודתי כמדריך שיקומי במשתלת שיקום תעסוקתי שהקמנו חבריי ואני – ראיתי לנגד עיניי אנשים המתמודדים עם מחלות נפש קשות שהמפגש שלהם עם האדמה איפשר להם תנועה של צמיחה עמוקה. לראות עץ נושם וגדל מזכיר לנו שגם אנו צומחים תמיד. לנטוע עץ מזכיר לנו את כוח הבריאה שבנו. העשייה שלנו בעמותת ונטעת מתמקדת ביצירת שינוי עמוק בתפיסה השיקומית בישראל – אנחנו מזמינים את מטופלי מוסדות השיקום, עובדי חברות וארגונים, משפחות, רשויות מקומיות, ותלמידים לרפא את האדמה, לשהות בטבע, לרכוש ידע מקצועי, לגדל את מזונם ולהיות ניזונים ממנו כחלק מתהליך השיקום המשותף לכל החברה הישראלית.
אדם חזק הוא תוצר של קהילה חסונה, ושניהם תלויים בסביבה שלהם. אם נרצה לרפא טראומה אישית של אדם, או לחזק קהילה מפורקת, ואפילו אם נרצה לקחת תרבות שלמה ולשקם אותה מטראומה עמוקה – התפיסה ההוליסטית היא שתאפשר זאת. נרפא ונשקם את האדמה יחד עם הקהילה שלנו – זו התשובה שאנו מציעים בעמותת ונטעת.
הגישה שלי למשבר האנושי והסביבתי נקראת "אקולוגיה שיקומית". בחקלאות בת קיימא – אנחנו לא מגדלים צמחים, אנחנו מטפחים אדמה שבתורה מגדלת עבורנו את הצמחים שמספקים לנו את מזוננו. בגישה השיקומית הזו – אנחנו מתייחסים לכל המרכיבים בתהליך הריפוי כחיוניים – האדם – האדמה – והקהילה. כולם שותפים בתהליך ההחלמה.
סיימנו לפני שנה וחצי לגייס כ-400 אלף ש"ח כחלק מקמפיין מימון המונים להקמת 100 גינות טיפוליות ב-100 מוסדות שיקום ברחבי ישראל. מטרתנו היא להפוך מוסדות בעלי קירות אפורים למרחבים שוקקי חיים וירוקים. קמפיין ציבורי בסדר גודל כזה הפגיש אותי עם אלפי אנשים בחברה הישראלית. ממפגשים קטנים של לייק, תגובה, ושיתוף בפייסבוק – ועד שיחות קורעות לב עם אנשים שבוחרים להיות מעורבים יותר ולשתף את סיפור חייהם איתי. שנה אחרי זה גייסנו עוד סכום גדול מאוד של הוראות קבע ממעל אלף איש ואישה.
מנקודת המבט שלי שאחרי שלוש שנים של עבודה שיקומית עם עמותת ונטעת, אני רואה שהתרבות שלנו מתמודדת עם טראומה קולקטיבית מורכבת מאוד. אני אפילו לא חושב שזה יראה לכם מוזר אם אכתוב ש"העולם השתגע", כי אין אף אדם שפגשתי שמרגיש שמה שהתרחש בתקופה האחרונה בעולם – הוא עניין שגרתי או שפוי במיוחד.
אז מה עושה עמותה שנוטעת עצים – בתוך אווירה של סוף העולם?
כשאני שואל את השאלות הללו, זה מזכיר לי ש"סוף העולם" כרעיון, היה כאן משחר ההיסטוריה. הרי תמיד היה שם הפחד הקמאי שהשמש לא תזרח, שרעידת אדמה או מבול ישמידו את העולם, אותי או את קרובי שהם העולם עבורי. הפחד מסוף העולם היה כאן מתחילת העולם. אם נשתמש בהגה פסיכולוגית, אני הולך ליצור עבורנו אבחנה חדשה – "תסמונת סוף העולם". כשאדם או תרבות חיים בהשקפת עולם הצופה כיליון עצמי – הם פועלים מתוך אמונה שאין משמעות למעשים שלהם. נטייה לאלימות, חשיבה לטווח קצר, פזיזות, ולקיחת סיכונים מיותרים – הם ממאפייני התסמונת.
תרופת המרשם ל"תסמונת סוף העולם" היא ללא ספק "התקווה הפעילה". מעשים שיש בהם עתיד מובנה. התרופה שאני מציע לתרבות שסובלת מתסמונת סוף העולם היא 'נטיעת עצים', יחד עם הקהילה, במקומות שבהם הכי זקוקים לתקווה… ומה מבטא תקווה ואמונה בעתיד באופן טהור כמו נטיעה של עץ?
אני אישית מלא תקווה באשר לתרבות שלנו. אני ראיתי במו עיניי אלפי אנשים בוחרים לפתוח את הלב ואת הכיס שלהם בשנתיים האחרונות על מנת ליצור כאן עולם שהם מאמינים בו.

"וְכִי תָבֹאוּ אֶל הָאָרֶץ וּנְטַעְתֶּם כָּל עֵץ מַאֲכָל." (ויקרא פרק יט כג)

אביב בייליס לרנר – עורך המגזין

הזרע החודשי: מרוות ירושלים

הכל על מרוות ירושלים - עם הילה ממשתלת "זרעים מציון"

כדאי לדעת

מרוות ירושלים היא עשבוני רב-שנתי, עומד וניצב כאשר גובהו מגיע לכ- 80 ס"מ ואף יותר. התפרחת מסועפת, ענפיה נגדיים, הכותרת בולטת הרבה מתוך הגביע, צבעה תכלת ארגמן. הגבעולים מכוסים שערות בלוטיות וגם שערות פשוטות. הגביע מכוסה שערות בלוטיות. ענפי התפרחת דביקים.

למרווה ירושלמית יש 2 אבקנים גדולים, כל אבקן מחולק לשתי זרועות: התחתונה אינה נושאת אבקה, אלא משמשת מִדְרַך לחרק במנגנון ההאבקה: בדרכו אל הצוף שבפרח נאלץ החרק לדרוך על הזרוע התחתונה, וזו מפעילה כמנוף את הזרוע העליונה, כך שזו מתכופפת וזורה באופן פעיל אבקה על גבו של החרק. בפרח מבוגר יותר יוצאת הצלקת לעמדה שהיא גורפת את האבקה מגבו של החרק. השפה התחתונה של הכותרת מפושקת, מחולקת ל-3 אונות, האמצעית רחבה מהצדדיות. עמוד העלי מפוצל בקצהו כלשונו של נחש. הזרעים (הפרודות) מפרישים ריר כשמרטיבים אותם.

 

מעלי מרוות ירושלים ניתן להכין תבשילים שונים ביניהם עלי מרווה ממולאים שטעמים כטעם עלה בשרני וטעים.

המרווה מזמינה אליה מאביקים רבים!

את הזרעים של הצמחים הרב שנתיים אנחנו ממליצים להנביט בכוסיות ולאחר הנביטה להעביר לקרקע. יש לזרוע כ-5 זרעים בכל כוסית ולשמור באדמה לחה ובמקום מואר. לאחר הנביטה, כשהשתיל הגיע לגובה של כ-10 ס"מ מעל פני האדמה, ניתן להעביר אותו לקרקע. יש להעתיק את השתיל לקרקע עם כל האדמה מהעציץ בה הוא נבט, יש לדאוג להשקיה פעמיים בשבוע לפחות. (שהאדמה סביבו תהיה לחה). במידה ומעבירים את השתיל לקרקע בעונת הגשמים- אין חובה להשקות בהשקיה מלאכותית באזורים בהם יש כ-2 אירועי גשם בשבוע בעונת הגשמים. במידה והצמח יקבל השקיה לאורך כל השנה, הוא יישאר ירוק כל השנה ובעונה יפרח. במידה והצמח לא יקבל השקיה מלאכותית, הוא יכנס לתרדמה למספר חודשים בכל שנה ולאחר מכן יעלה שוב.

 

לפני שלושים שנה הקים ציון סימן טוב את משתלת "זרעים מציון" אשר עוסקת בשימור והפצה של זרעים, פקעות וצמחי בר ארץ ישראלים. בכל פעם שמסילת רכבת חדשה נסללת – ציון והצוותים שלו יוצאים לשטח – מצילים אלפי פקעות וצמחים נדירים ומוצאים להם בית חדש. המשתלה שלהם בכרם מהר"ל היא קסם אמיתי עם פקעות של רקפות בנות מעל למאתיים שנה ועוד הפתעות מהטבע. ציון והבת שלו הילה בחרו לצאת לדרך משותפת עם תנועת עיריער ולתמוך בנו דרך הפצה של זרעים לאלפי אזרחים ברחבי הארץ!

רוצים לתמוך בהקמת גינות טיפוליות במוסדות שיקום ולקבל את מעטפת הזרעים החודשית?

מה האתגר שלנו החודש? הטטריום!

מה צריך להכין

  • צנצנת ומכסה
  • אבנים או טוף
  • טחב מהגינה + צמחי צל או צמחי בית
  • תערובת שתילה

שלבי העבודה

  1. תצפו בסרטון בפרטי פרטים – שימו לב להוראות ותכינו את הטרריום!
  2. אם אתם אזרחי עיר־יער – עליכם להנביט את כל זרעי מרוות ירושלים שקיבלתם בדואר.
  3. לאחר הנביטה – מיכל אחד (לפחות) נשמור אצלנו בגג או במרפסת, מיכל אחד ניתן לקרוב משפחה ומיכל אחד לשכנה שמבטיחה לדאוג למרווה.
  4. ביצעתם את האתגר? איזה יופי! תעקבו אחרי ההוראות בפסקה הבאה כדי שנדע מה עשיתם!

שתפו את האתגר שלכם!

משתפים בשלושה שלבים פשוטים:

סיפור אישי של אזרח עיר־יער - רעות זיק חייט גיבורת האקלים!

הכירו את רעות זיק חייט, גיבורת אקלים מקומית! היא לומדת בכיתה י' במגמת אקו-חקלאות בתיכון החברתי בתל אביב ופעילה בשלוש השנים האחרונות במחאת הנוער למען האקלים. התנועה פועלת מול חברי כנסת ומקבלי החלטות בניסיון להשפיע על המדיניות ולקדם הצעות חוק שונות, להעלות את המודעות בקרב בני הנוער ובציבור דרך הרשתות החברתיות ומחאות קבועות מידי שישי. העבודה נעשית בצוותים. יש צוות לכל נושא שהתנועה פועלת בו. הוא פתוח לכל מי שרוצה להצטרף וההחלטות מתקבלות ביחד. כל אחד יכול לבחור לאן ולכמה צוותים להצטרף. היא פעילה ברוב הצוותים ואחראית להנגשת מחאת הנוער למען האקלים ברשתות החברתיות.  

כיום פעילים בתנועה כ600 פעילות ופעילים והיא חלק מתנועה בינלאומית שהתעוררה ברחבי העולם. 

היא מתכננת הפגנות, מעבירה שיעורים בבתי ספר, בעיקר בחטיבה ובתיכון. הפעילות שלה היא עבודה יומיומית. 

החזון הוא:

 להעביר את המדינה לשימוש באנרגיות מתחדשות בהן לא נפלטים גזי חממה לאטמוספירה.

להכריז על משבר האקלים כעל מצב חירום מדיני ולהפנות משאבים רבים לטובת הטיפול בו

להשקיע בחינוך הילדים ולהכניס לבתי הספר תכנית חינוך חובה בנושא האקלים

כל הפעילות נעשית בהתנדבות מלאה. היא מאורגנת ומובלת על ידי בני נוער שנאבקות למען סיכוי סביר לעתיד טוב יותר להן ולכל האנושות, המחאה מקבלת אליה כל בן או בת נוער באשר הם, ללא הבחנה על פי דת, לאום, מין, מוצא או מיקום גיאוגרפי. 

ביום שישי הקרוב 25.3 תתקיים מחאה עולמית בדרישה לעצור את משבר האקלים. יציאה בשעה 10:00 מפארק צ'ארלס קלור לירקון 99. 

מוזמנים להצטרף!

סיפור מהשטח - עמותת ונטעת - שרית זיק חייט כותבת

וביום חמישי, חג פורים, חגגנו ב"מצפה ים", מעון קצה סגור לנוער. כשמו כן הוא, צופה על הים. במסגרת עמותת ונטעת, התכנסנו ליום התנדבות פתוח, לחולל קסמים יחדיו. בחסות כוח הריפוי של הטבע, לבנות גשר מאובטח עליו נוכל להיפגש.
כתף לצד כתף, נוער, מבוגרות, מדריכים, מתנדבים ומתנדבות, כאלו שיודעים, כאלו שרוצים להתנסות ומתלמדים, חולקים מידע, חולמים ביחד, יוצרים עיר יער איפה שנמצאים.
אז מה היה לנו, מימוש החזון גם כשיש רק בטון, ואדמה באדניות, שאותן בנינו בשיתוף פעולה שנוצר, בין כולנו, ללא חשיבות לגיל, לסיפור החיים, למקום המגורים ומי קם באיזו מיטה הבוקר, מה שקובע זה ההווה, הכאן ועכשיו, כולנו ביחד, חלק יודעים, חלק חולקים, ואפילו אני זכיתי להגשים חלום ועבדתי לראשונה עם מלטשת וגם עם מברגה – אני הייתי מאלו שרוצים ועוד לא יודעים או מנוסים 😎
ולכולם היה מקום
ונוצרו חיבורים קסומים ושותפות, וכל אחד הביא את מה שהוא טוב בו וביחד נוצר שפע
חלמנו ביחד ועפנו עם הדמיון וחלק ניכר ממנו אפילו התגשם
הזמן טס בלי ששמנו לב, התנועה זרמה, ופתאום השמש שקעה ונוצרה פינת חמד בלב המוסד, בחצר הפנימית, שתפיץ את ריחה הענוג, ותזכיר לכולם את הכוחות שלנו לצמוח בכול מקום ותאפשר חיבור לטבע וליופי ומשמעות וגם מרחב לחקירה ולטיפוח. מצאנו שם חובבי גינון רציניים עם מעבדת ייחורים ומומחים בנגרות. וללא ספק נשוב לשם.
ובנתיים – למי שהתעוררה בו הנביעה לחוות את הקסם מקרוב מעדכנת שבחודש הבא נהייה בפרדס חנה בעוד מסגרת שמבקשת לקרב אליה את הטבע ועוצמתו וכוח הריפוי שלו. נעדכן ממש בקרוב ונפתח הרשמה אז יש למה לצפות.
אז חברימ.ות זו ההשקעה הכי טובה שלכם. היא מניבה פירות תרתי משמע וריחות קסומים ומתקתקים. היא מעצימה ומאפשרת ריפוי והמון משמעות בחיים.
מצרפת בתגובות קישור לתמיכה בעמותה ואפשרות להפוך גם לאזרחיות עיר יער.
שבת מבורכת ותודה לכולנו ❤

 

בואו להתנדב איתנו בשטח - בית אשקטיין פרדס חנה!

אנחנו מתרגשים להזמין אתכם להצטרף ליום התנדבות פתוח בבית אקשטיין פרדס חנה – תיכון לנוער פוסט אשפוזי – יחד ניצור גינה מופלאה בכלים של אקולוגיה מתקדמת – רסק עץ, קומפוסט, מערכות השקייה, אבני מדרך ומגוון צמחי תבלין ומרפא. 

איפה? בית אקשטיין פרדס חנה 

מתי? יום שני 11.4 בשעה 13:00 בצהריים

מה להביא? בגדי עבודה – ומשהו טעים לשולחן נשנושים משותף

איך נרשמים? – נכנסים לקבוצת הוואטסאפ הבאה ושם תציגו את עצמכם – https://chat.whatsapp.com/Ckkvdyg4OzG09Oqs3E2QWW

מתרגש לפגוש אתכם אישית – אביב בייליס לרנר – מייסד עמותת ונטעת

בואו נפיץ את זה לכל החברים❤️

רוצים לתמוך בהקמת גינות טיפוליות במוסדות שיקום ולקבל את מעטפת הזרעים החודשית?

הצטרפו לחזון עיר-יער וקבלו בכל חודש מעטפת זרעים לשתילה, מגזין דיגיטלי ואתגר!

גם אני אזרחית עיר יער!

סיפור מעורר השראה מהעולם - המדרכות מפנות מקום לאדמה!

ידעתם שבהולנד מתקיימת מלחמה ירוקה בין אמסטרדם לרוטרדם?🍄

הערים מתחרות אחת בשנייה על מי מפרק יותר מדרכות מרחובות העיר. העירייה מעודדת את התושבים לפרק את המרצפות מחוץ לבית שלהם ולהפוך אותם לבוסתנים🌳

רוטרדם מובילה בתחרות עם 47,942 מרצפות שפורקו – בעוד אמסטרדם הוציאה "רק" 46,484 מרצפות🌻

למה שעירייה תרצה לעשות כזה דבר?

אז מסתבר שיש יותר מדי שטפונות חורף בערים. המים לא נספגים בתוך העיר.
וגם מסתבר שחסר שטח לעשות בו עוד ירוק. וגם שיותר ויותר מדרכות גורמות להתחממות מוגזמת של השכונות שמסביב. וגם – תחשבו על זה רגע – אנחנו יוצאים מהעיר כדי ללכת בטבע – למה לא לתת לטבע להיכנס לנו לתוך הרחובות?

ואם היינו מציעים לכם להצטרף לחגיגה?

בואו לכנס אנשי האדמה של תנועת עיר־יער!

אנחנו מאוד מאוד מתרגשים להזמין אתכם לכנס אנשי האדמה הראשון של עמותת ונטעת ותנועת עיר־יער!

הכנס הזה הוא יריית פתיחה של תנועה ארצית של פעילי אדמה – אנשים שמבינים את סדר העדיפויות הנדרש על מנת להפוך את העולם שלנו למקום שראוי לחיות בו – אדמה בריאה – קהילה בריאה – יערות קהילתיים מכל עבר!

בכנס הזה אנחנו נלמד כלים לאקולוגיה מעשית כמו הרכבות והברחות אויר, נתכנן ביחד דרכים להפיכת הערים שלנו לירוקות, ונלמד כיצד נלחמים בכלים החוקיים לעצירת כריתות והגנה על הטבע שסביבנו!

רוצים פרטים? הנה קישור לדף ההרשמה לכנס https://lp.vp4.me/qxy9

חדשנות עיר־יער - בית קברות אקולוגי?!

וושינגטון היא המדינה הראשונה בארה"ב שהפכה את הקומפוסטציה של בני אדם לחוקית🤔

בעקבות כך החלה הבנייה של מרכז קבורה ראשון מסוגו בסיאטל שנפתח ופעיל משנת 2021. למרכז קוראים recompose והוא נראה כמו תחנת חלל ירוקה ויפה שבה אנשים יוכלו בתהליך אורגני להפוך במותם לדשן אקולוגי שיצמיח חיים חדשים🌳

משרד האדריכלים Olson kundig תיכננו מרחב שלא נראה בשום צורה כמו בית לוויות מסורתי – ומביא גישה חדשה לחלוטין לטקס קבורה, למסע הנשמה, ולמרחב טקסי. המקום מעוצב כמו כוורת דבורים עם 75 תאי קומפוסטציה משושים ומרחב מרכזי עם עצים ירוקים ותאורה נעימה שמהווה מרחב ללוויות והתכנסות🌹

קומפוסטציה מבוקרת של אנשים שהלכו לעולמם היא פתרון אקולוגי ומדהים כחלופה לקבורה. מדובר בשיטה חסכונית במקום ואנרגיה, בעלת תביעת רגל אקולוגית חיובית שבצורה מהירה ויעילה הופכת את גופתו של המנוח לחומר גלם נפלא שאפשר לשים בגינה, ביער או באדנית🌻

מדהים הא? הייתם הולכים על זה? 🌺💐🌷🌺🌼 הנה קישור לאתר שלהם!

סלון עיר־יער מארח את איתמר ויצמן!

איתמר ויצמן הקים לפני שנתיים קרן השקעות אקלים שמנהלת עשרות מיליוני דולרים שילכו להשקעה באקלים טוב יותר עבור כולנו. ב2015 הקים תנועה חברתית שהוציאה אלפי אנשים לרחובות עם חלום לחברה טובה. בעשור מאז ניהל קמפיינים סביבתיים בארץ ובעולם. במהלך הקורונה איתמר הקים את הוצאת הספרים רדיקל – שמתרגמת ספרות אקלימית לעברית ומנגישה ידע יקר ערך לאזרחי ישראל. החודש הוא מוציא לאור את הספר הראשון של דיוויד אטנבורו בעברית!

הזמנה לאירוע מיוחד במינו – עמותת ונטעת מארחת את איתמר ויצמן שמשנה את עולם ההשקעות ועושה הכל כדי שהאנושות תתעורר ותבין שההשקעה הכי בטוחה ומניבה – היא האדמה והעולם שאנחנו חיים בו!

ב6.4 ניפגש לסלון עיר־יער בשעה 20:30 בזום – ההרשמה ללא עלות וניתן להזמין את כל החברים שלנו. 

הנה קישור להרשמה – https://lp.vp4.me/qqn1

אנחנו מזמינים אתכם להפיץ את ההודעה הזו למשפחה חברים, אנשי חינוך ועוד!

זו הזדמנות נדירה והיסטורית לעשות שינוי בישראל!

קריאת ספרים היא מעשה רדיקאלי - ועכשיו יש בתוכם גם זרעים של עיר־יער!

רדיקל היא הוצאה ללא כוונות רווח, אבל עם כוונה אחת גדולה – להביא אל הקהל הישראלי את הספרים משני התודעה של היום, שטומנים בחובם את הרעיונות משני המציאות של מחר. רדיקל מדפיסה ומפיצה ספרים שעוררו השראה במיליונים ברחבי העולם במטרה להדליק ניצוצות בעיניים, במוחות ובלבבות של קוראות וקוראים כאן בישראל. כל שקל שיגיע אל רדיקל יוחזר אל קהילת הקוראות והקוראים שלה –  בהוצאה לאור, בפרסום ובהפצה של רעיונות חדשים לקהלים חדשים. זאת הדרך ליצור שיח ישראלי חדש, שיקדם רעיונות פורצי דרך לפתרון משבר האדם.

הנה קישור לאתר הנפלא שלהם 

אלף הרוכשים הראשונים של ספרה הראשון של ההוצאה, "על פני האדמה" מאת סר דיוויד אטנבורו, יזכו למתנה מיוחדת מרדיקל, עמותת ונטעת ותנועת עיר-יער זרעים לשתילה של עץ המורינגה; המתנה הזאת היא הצעד המשותף הראשון שלנו, זרעים של עתיד חדש שנשתול יחדיו.

פינת אקוטופיה - כדורי הקרח של פינלנד!

"תופעת טבע נדירה בפינלנד: פיסות קרח קטנות נעטפות באדי מים ומתגלגלות על ידי הרוח, יוצרות משטח של כדורי קרח על חוף הים." 🌹🌹🌹

צילום: Risto Mattila

מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק

גיבורת העצים - Julia Butterfly Hill

הסיפור הזה גורם לנו לבכות מהתרגשות. בשנת 1996 ג'וליה שהייתה בת 22 עברה תאונת דרכים מאוד קשה שכללה פגיעת ראש שדרשה שנה שלמה של שיקום – עד שיכלה לחזור לדבר ולעמוד על הרגליים. אחרי שנה של שיקום ג'וליה יצאה למסע רוחני למערב ארצות הברית ומצאה את עצמה לוקחת חלק במאבק להגנת יערות הסקויה העתיקים. 

ג'וליה מצאה עץ אחד בן 1500 שנה בגובה 55 מטרים שהיה בסכנת כריתה מיידית – היא הרגישה חיבור מאוד עמוק לעץ הזה וקראה לו "לונה" – ג'וליה טיפסה על העץ הזה ולא ירדה ממנו 738 ימים. שנתיים שהיא לא נגעה באדמה! 

היא לא הסכימה לרדת מהעץ עד שהיא וחבריה למאבק יקבלו הבטחה והגנה מלאה לעץ מחברת הכריתה שעמדה להוריד את העץ. המאבק הזה העלה את החשיבות לשמירה על עצי הסקויה לתודעת הלאומית של אמריקה!

ג'וליה התמודדה עם סופות שלגים וטמפרטורות קיציוניות – הסתובבה בין שני משטחים שהיו לה בצמרת העץ, היא קיבלה את המזון שלה בחבילות שהעלתה בעזרת חבלים וישנה בשק שינה שהיא סגרה את הפתח שלו עד הסוף כדי לשמור על עצמה ממזג האויר. 

מה שהיה קשה במיוחד הייתה העובדה שמבהלך כל השנתיים הללו – ג'וליה הייתה תחת מתקפה של נציגים שונים של חברת הכריתה – שוטרים משוחדים, עובדים, מסוקים, עיתונאים, והתקפות מכל הסוגים שעשו הכל על מנת לייאש אותה ואת חבריה. הם לא התייאשו ועד היום לונה עומדת – ועד היום כולם קוראים לה לונה. 

ג'וליה לא הייתה הראשונה שעלתה על עצי סקויה לזמנים ממושכים על מנת להגן עליהם מכריתה. אבל היא בהחלט הראשונה שהצליחה לייצר ספין תקשורתי ברמה הלאומית. היא אמנית של ממש בעבודה עם התודעה הציבורית – והייתה מצוידת במכשיר סלולרי (שנת 98) שעובד על אנרגיה סולרית – ודרכו היא התראיינה לתחנות רדיו שונות. היא אירחה מפורסמים ועיתונאים אמיצים שהעזו לעלות על העץ – (שעתיים טיפוס)

במהלך השנתיים שלה על העץ היא נצפתה מטפסת לצמרת ללא רתמה וחבלים – קשר עמוק ורוחני היה לה עם לונה. חיבור עמוק לבריאה. במהלך המאבק שלהם אחד משותפיה של ג'וליה נהרג מנפילת עץ שכורתי גרמו לנפילתו עץ על המפגינים. אנשים הקריבו את חייהם בשביל העצים המופלאים הללו. 

 

ג'וליה גבעת הפרפרים היא גיבורה של תנועת עיר־יער – היא השראה ענקית שהצליחה לייצר תקדים גדול בהגנה על עצים ותיקים – שאין להם תחליף!

היא סיפרה שהיא למדה כל כך הרבה מהתקופה הזו – איך לחיות על משטח קטן, להתמודד עם מזג האויר, איך להשאיר שרף על כפות הרגליים על מנת להצליח להיצמד לענפים של העץ ואיך לבשל במשך שנתיים על גזיה קטנה. הספר שלה והאתר שלה הם אוצר אמיתי!

בואו להיות חלק משומרי העצים של ישראל!

פרוייקט "רחובות של עצים" הוא יוזמה של תושבים פעילי סביבה ואזרחים הדואגים לטבע בעיר ולעצים במרחב הציבורי בפרט.
הפרוייקט מחולק ל-3 חלקים:
1. הקמת יער/ות מאכל בעיר
2. מילוי גומות ריקות בעיר בעצים ונטיעת עצים במקומות פנויים ברחובות העיר.
3. הקמת מערך פעילים של נאמני עצים בעיר למעקב אחר רשיונות כריתת עצים, לעידוד נטיעת עצים נוספים בעיר ולפיקוח אחר תחזוקת העצים הקיימים.
להצטרפות לקבוצת הפייסבוק רחובות של עצים: https://www.facebook.com/groups/rehovotsheletzim

————————————————————————————–
רוצה להציל עצים בכל הארץ בלי להתאמץ?
🌳איך?
אנחנו שולחים מעת לעת טופס מקוון שפעילות ופעילי עצים בכל הארץ מכינים להצטרפות לערר. הם מכינים את הערר ומציינים את הסיבות ומה שנותר לך זה רק להצטרף בשמך וחתימתך בטופס. זהו.

🌲וזה עובד?
כן! בשנים האחרונות ניצלו אלפי עצים מכריתה בכל הארץ, רק בזכות פעילות ופעילים שהגישו עררים. וככל שנהיה יותר מעורבים בכך, נצליח יותר!

🪵אז מה עושים?
בקבוצה משתפים מדי פעם הזדמנויות להצטרף לערר. אם יזדמן לך להצטרף לערר זה או אחר – רווח נקי לכולנו.

הצטרפו לקבוצה:
https://tinyurl.com/377uytkr

————————————————————————————–
ידעתם שבשנה האחרונה נכרתו יותר מ250,000 עצים? ידעתם שכל אזרח יכול לערער על רישיון כריתה שמתפרסם?
אנחנו זקוקים לעוד מתנדבים שיעקבו אחרי רישיונות כריתה.
הקבוצה עוקבת אחרי הרישיונות המפורסמים ומעדכנת כאשר נמצאים רישיונות שכדאי לבדוק אותם ולראות אם להגיש עליהם עררים. הקבוצה היא ארצית למעקב אחרי רישיונות כריתה בכל הארץ.

* קישור להצטרפות לקבוצה:
https://chat.whatsapp.com/HaWC6xJUFwl3LAFGGZZmB8

* קישור להקלטת ההכשרה בזום על מעקב אחרי רישיונות כריתה:
https://edu-il.zoom.us/rec/share/m7ZFiWGLCyF7yWDPNYNsX8P7F9ij2Q4qeTyRLA4d4qerfoabGFkftQ9KN_keUlM7.pmy21TexLAvT_JVs?startTime=1645985206000
(Passcode: $gFn%^)

* סדנה להגשת עררים והכנת טפסי הצטרפות לערר: https://drive.google.com/drive/folders/1dQfM9UjfQCVfsMFtxY7jvr5W3Zlag4kO?usp=sharing
הסדנה מחולקת ל-3 חלקים.

בואו להיות חלק מאנשי הדבורים - צוות מגן דבורים אדום!

חוויה מיוחדת במינה.
היום הצלתי נחיל דבורים ש"נולד" מכוורת ותיקה יותר.
זה מה שקורה כשהכוורת גדלה ונהיית צפופה: המלכה עוזבת עם כמחצית מאוכלוסיית הדבורים, והן מחפשות מקום חדש. בינתיים הן מתרכזות במקום בולט ושולחות סיירות לחפש את המקום המתאים. זה יכול להיות כל חלל בגודל מתאים שלו פתח צר – ארגז, תריס, קופסה נטושה, אפילו חלל בקיר.
אל דאגה, לפני ההתנחלות המלכה מכינה תשתית ליורשת.
כעת הדבורים מוגנות בארגז משלהן, אפילו יש להן כמה חלות בנויות, ואין חשש מריסוס…
תודה רבה למדווחים ולחברי ארגון מגן דבורים אדום בראשות Yossi Aud
בואו לתמוך בעשייה המופלאה הזו בקמפיין הגיוס של מגן דבורים אדום – https://www.jgive.com/new/he/ils/donation-targets/68211

מיזם עיר־יער - קומפוסט של ילדים! - ליהיא רפאלוב!

אז… הכל התחיל לפני שנתיים מרעיון של תלמידים.

פשוט שאלתי אותם שאלה בסגנון, מה אנחנו יכולים לעשות כדי לשפר את מצב הסביבה שלנו וליצור לעצמנו סביבת חיים טובה יותר בעתיד? אילו כלים יש לנו? משהו כזה… שנתיים, עברו. מתוך הדיון הזה הגענו להפרדת אשפה וטיפול נכון בזבל הרטוב, יצירת קומפוסט, גינות. וכמובן שכל היופי הזה חייב להיות קשור בחינוך. כי אנחנו יודעים שלזבל יש מוניטין רע עבור הרבה אנשים. התלמידים התחילו לעוף על רעיונות, גיבשנו את הכל ביחד לאיזה קו מחשבה תהליכי הגיוני. 

ואז, צילמתי טפסי הרשמה לתוכנית מנטורינג של W4C, ואחרי 2ראיונות, הם קיבלו את פרוייקט התולעים כתוכנית יזמות שהם מאמינים בה ורוצים לתמוך בה. 

ההכרה החיצונית הזו נתנה לילדים מוטיבציה אדירה! אישור נוסף לכך שהעשיה שלהם מבורכת, רצוייה ורלוונטית בעולם היום. וכך התחלנו לגשש את דרכינו, להבין איך להתחיל, מה לבנות, מה סדר העדיפויות. מנהלת בית הספר עודדה ותמכה בכל דרך אפשרית. ואז התחילה הקורונה, בין הסגרים, ניסינו כל פעם לחזור ולשמור על פעימה, על אש של מוטיבציה, זה היה קשה מאוד. במיוחד שקבענו את המטרה שלנו בהדרכות בבתי ספר ובגני ילדים. ופתאום, אסור להפגיש בין ילדים! 

בסה"כ, הדרך שלנו לימדה אותנו איך לרקוד מסביב לאתגרים,  לראות הזדמנות במכשולים. לחשוב יצירתי ואופטימי. 

מידי שנה הפרוייקט משתנה, ואנחנו גם, תלמידים מסיימים את בית הספר ותלמידים חדשים מצטרפים. 

היזם הראשון של הפרוייקט, אדם ריפטין, ילד פלא בכל מובן אפשרי! שמר על המוטיבציה שלי ושל כל הקבוצה גם כשממש לא רצינו ואיבדנו אמונה. הוא בנה אתר, חשבון אינסטגרם, קישר אותנו בגוגל מפות, אחראי על כל הגרפיקה של הפרוייקט, הלוגו, הניראות, ואפילו כתב, הלחין והקליט המנון.

גם עכשיו כשהוא בכיתה ז', הוא ממשיך להגיע ולפעול בתוך הפרוייקט, זה הבייבי שלו. הנה קישור לסרטון מושלם שהוא הכין!

אם תרצו לרכוש מהדשן שלהם תצטרכו להגיע אליהם!

*התשלום במזומן בלבד
דשן הומוס נוזלי מחוות התולעים האדומות שלנו בבית הספר, מרוכז, ומצויין לכל שלבי הצימוח וגם לריסוס עלוותי נגד מזיקים.
מספר קשר: ליהיא- 0547300113

דרושים - המורים של היער!

על שומרי הגן בטח שמעתם. ואם לא – מוזמנים להכנס לדף הפייס או דף בתי ספר יער או לאתר… או לדף של נפתלי ביער או….
בקליפת אגוז – אנו מקימים בתי ספר יער ברחבי הארץ ונואשים למורים.
אז הנה הצעה –
שומרי הגן מציעים מלגה משמעותית למורים שיצטרפו אלינו!
את מי אנו מחפשים:
*בעלי תעודת הוראה
*בעלי חיבור עמוק לטבע
מיואשים מהמערכת, אך לא סופניים – עדיין מוכנים לתת צ'אנס במידה ותמצא דרך…
גם אם כבר עזבתם – נכונות לעבוד גם בבית ספר יער מוכר (כי כך אנו מקבלים אפשרות הנגשה לכל האוכלוסיה, לא רק לעשירים!)
מבינים שחינוך יער הוא העתיד
מבינים שמדובר במקצוע הדורש הכשרה אמתית ולא השתלמות 30 שעות… קורס של שנתיים. פעם בחודש.
מוכנים לעבור הכשרה ולהתחיל לעבוד במקביל – במהלך השנה השניה כבר תשולבו בסטאז' בתשלום בבית ספר…
מה אנו מציעים?
מלגה!
במידה ונמצא את המועמד מתאים – נחתום עמו על חוזה:
הוא יסיים את הקורס בהצלחה
יתחיל לעבוד כסטאז' כבר בשנת הקורס השניה
יעבוד בבית ספר יער שלנו או בשיתוף עמנו 3 שנים (משרה מלאה או 3/4 משרה)
לאחר 3 שנים יקבל החזר של בין 4000-5000 ₪ מעלות הקורס
אנחנו חושבים שזה דיל מופלא!
 
הנה קישור לעוד פרטים
*
תמונה להמחשה:
ילדי כיתת יער על רקע יבנאל ועמק הירדן

רוצים להפוך לאזרחים ולקבל את מעטפת הזרעים החודשית?

הצטרפו לחזון עיר-יער וקבלו בכל חודש מעטפת זרעים לשתילה, מגזין דיגיטלי ואתגר!

שאלות נפוצות

שאלות נפוצות

יש למלא את השאלון הזה פעם נוספת ולמלא את הכתובת החדשה

 

יש ליצור איתנו קשר ולצרף את הקבלה. אנחנו נעשה סדר :).

יש ליצור איתנו קשר ולצרף את החיוב או הקבלה ששלחנו אליך. אנחנו נעשה סדר :).

הצטרפו לניוזלטר שלנו!

הירשמו עכשיו לניוזלטר הכי שווה בסביבה וקבלו: מגזין עיר יער כל חודש, הזמנה לסלוני עיר יער, ועוד הפתעות!

תודה על ההרשמה!

צירפנו אותך לניוזלטר של ונטעת.

שלחתנו לך מייל ראשון – יש סיכוי שהוא הגיע לתיקיית הספאם או תיקיית ‘מכירות’ בג’ימייל.
כדי לקבל את המיילים העתידיים שלנו אנחנו מזמינים אותך להעביר את המייל לתיקייה הראשית, עושים זאת כך:

דילוג לתוכן