מגזין עיר־יער ספטמבר- אלול

זני המורשת

זני המורשת

מגזין עיר־יער | ספטמבר - אלול

עיר־יער

יחד נשמר את המורשת

דבר המערכת

אני מתרגש לפתוח את שנת הזרעים החדשה של תנועת עיר־יער – ולסיים את שנת השמיטה. אחרי שנה נפלאה שבה עשרות אלפי זרעים של צמחי בר ארץ ישראלים הגיעו לאזרחים בכל הארץ – אנחנו עומדים להקדיש את השנה הקרובה שלנו – למשפחה מרתקת של צמחים שנקראים "זני מורשת".

אך מהם בעצם זני מורשת?

בני האדם הראשונים יצאו מהיער ומהסוואנה – ציידים לקטים – ילדים של הטבע. הסבים והסבתות שלנו – כבר לא יצאו משם – הם הילדים של תרבות חקלאית עשירה וענפה – שבמשך אלפי שנים פיתחה עולם משקי מורכב מאוד שיודע כיצד לעבוד עם הטבע, עם החיידקים, עם החיות ועם העצים. לכל משפחה מסורתית יש מטבח עשיר מלא בצמחים, זרעים, מתכונים, מחמצות, משקאות תוססים, בוסתן עוטף וארון שלם של תרופות סבתא – לכולנו יש את הריחות האלה שלוקחים אותנו ישר לבית של סבתא.

אז מה קרה בדורות האחרונים? לאן הלך הידע הזה? מה קרה לבית שלנו? לשבט שלנו? לגוף שלנו? ולאדמה שלנו?

בדורות האחרונים נוצר שבר מסוים – ריק מסוים – את מרק המלוכייה, האינג'רה, החריימה, תבשיל החובזה – החליפו מגוון של קורנפלקסים, שמרים תעשייתיים, ארוחות ילדים, המבורגרים, ומנות חמות – ולאט לאט נהיה יותר ויותר נדיר למצוא עגבנייה בלאדית, תירס צבעוני, או ירוקים שהם לא בניילון.

הצמחים המסורתיים הם לא רק טעימים ובריאים – הם גם מותאמים לאדמה המקומית – מלפפון בלאדי(פאקוס) פחות רגיש למזיקים, יותר עמיד ליובש – ובגדול הוא גם טעים ועסיסי יותר. כך גם עגבנייה בלאדית, חציל בלאדי ושעועית מסורתית – הם גדלו בבוסתני הארץ שלנו כמעט ללא השקייה, ללא דישון כימי – ובטח שללא ריסוסים. והטעם והמרקם – או שאתם יודעים – או שאתם יכולים לדמיין.

מתקיים היום דיון סוער ברחבי העולם – בין חקלאות מסורתית וקטנה שפועלת כמחזור מעגלי עם החיים שיש בשדה – לבין חקלאות תעשייתית – עם הנדסה גנטית, ריסוסים שונים, ומגוון דשנים כימיים – שעושה שימוש באוסף שלם של משאבים שמגיעים מכל קצוות העולם.

במהלך השנה הקרובה אנחנו נצלול כתנועה – לתוך הדיון הזה – לתוך השדה המאוד טעון הזה – ואנחנו הולכים להכניס את הידיים שלנו אל תוך עולם זרעי המורשת – זרעים מסורתיים שעוברים כבר מאות שנים מדור לדור – מסבא לאבא לנכד – כל שנה משתבחים עוד קצת – בהתפתחות משותפת – בריקוד משותף סביב משק הבית המקיים.

היו תקופות בהיסטוריה שזרעים של עגבנייה היו שווים יותר מזהב – כי הן כמעט ונעלמו מהעולם. אנחנו לא רחוקים משם כיום – זני המורשת שלנו כמעט ונעלמו במקומות רבים בעולם – רק בארץ היו מאות של זני מלפפון בלדי – שהיום הצטמצמו לזן או שניים שמגיעים לחקלאים ולרשתות השיווק. בעולם שלנו היו עשרות אלפי זנים של ירקות בגדלים צבעים וטעמים שונים – שלאט לאט מפנים את מקומם ל4 יבולים מרכזיים – תירס, חיטה, תפוח אדמה, וסויה. זה נשמע שהעולם נהיה פשוט יותר – אבל הוא בעצם מסתבך ונהיה פגיע יותר.

למה?
מה יקרה לחקלאי שהמערכת הגדולה לא יכולה פתאום לספק לו – דלק לטרקטור, טרקטור, זרעים מהונדסים, דשן כימי, חומרי ריסוס, מרססת, צנרות השקייה, סל של הורמונים מיוחדים, ומגוון של חומרי אריזה.
מה יקרה לחקלאי שעובד עם מה שיש לו בשדה? את הדשן הוא מייצר בעצמו או מהשכן, את הזרעים הוא מגדל שוב ושוב כל שנה, את ההשקייה הוא עושה בצורה מסורתית, את עיבוד השדה הוא עושה עם הגוף שלו או עם בעלי חיים שגם מעשבים, מדשנים ומזינים את המשק.

ידעתם ששמונים אחוז מהמזון משדה של חקלאי הודי מסורתי – הוא צמחיית הבר שגדלה בין הצמחים שהחקלאי שתל? החקלאי המסורתי הוא בעצם לקט. והשילוב הזה מייצר עמידות וחוסן ארוך ועתיק.

אני רוצה להזמין אתכם לצאת איתי להרפתקאה – להציל את הזרעים שכמעט נעלמו מהעולם שלנו – לשמור על זרעי המורשת – על ההיסטוריה העשירה שלנו – שהולכת להגיע בדואר לקהילת התורמים שלנו – בכל עונה תקבלו 4 שקיות זרעים – של זני מורשת מהארץ ומהעולם – שעל ידי הגידול שלכם אותם – אתם תצילו אותם מלהיעלם + תאכלו אוכל פשוט ומדהים. זני מורשת רבים ממדינות שונות מתאימים גם לאיזורים אחרים – כמו הקייל, התרד הניוזלינדי והבננות. 

אז אם אתם עוד לא אזרחי עיר־יער – ועוד לא קיבלתם את מנוי הזרעים – כנסו לכאן – ותצטרפו למהפכה!

הזרעים של הרבעון: ארטישוק רומנסקו, קייל דינוזאור ותרד ניוזילנדי

הכל על הארטישוק, קייל דינוזאור, ותרד ניוזילנדי - עם אביב בייליס לרנר!

כדאי לדעת הזרעים

ארטישוק רומנסקו – הז נשמצא בשימוש עוד בשנת 1400 – צמח רב שנתי עם פקעת שורשים רחבה – שצומח בחורף, פורח באביב וקמל בקיץ. העלים גדולים ואפורים עם מופע מרשים. 

תרד ניוזלינזדי – תרד משתרע שמגיע במקור כצמח כיסוי באיזורי חופים – עמיד לשמש ורוחות – עשיר בהמון חומרי הזנה בריאים. עלים רחבים וירוקים, משתרע – בעל זרעים גדולים וקשים שנובטים בקלות בגינה. 

קייל דינוזאור – קייל שמגיע מאיזור ספרד ממשפחת הכרוביים והמצליבים – עליו ירוקים כהים מלא בחומרי הזנה – צומח לגובה – רב שנתי – עם מופע מרשים שיכול לצמוח במשך שנים רבות. מתרבה בקלות בנביטה. 

ארטישוק – ניתן לאכול את העלים בבישול, ואת הפרחים כשהם מתחילים להיות נפוחים. 

תרד ניו זילנדי – הצמח מעולה כצמחיית כיסוי למניעת עשבייה, העלים עסיסיים ורעננים למאכל בסלט, בבישול ובאידוי. 

קייל דינוזאור – העלים, הפרחים והתרמילים אכילים – ניתן לאכול טרי, בשייק, ובבישול. העלים מלאים בנוגדי חימצון ושפע של מינרלים. 

ארגון זרעי מורשת מאמין בחשיבות של שימור המורשת התרבותית שלנו באמצעות זרעים.

בזרעי מורשת המטרה היא לזהות, לשמר ולקדם זרעי מורשת המגיעים מארץ הקודש. אנו מוכרים זרעי פירות, פרחים וירקות אשר נחשבים נדירים ובסכנת הכחדה באזור המזרח התיכון, על מנת לקדם את המורשת התרבותית הקשורה בזרעים הללו. אנו נתמכים על ידי החברים בארגון שאוספים, מגדלים ומשמרים זרעים יקרים אלו.

רוצים לתמוך בהקמת גינות טיפוליות במוסדות שיקום ולקבל את מנוי הזרעים?

סיפור אישי של אזרח עיר־יער - עמית פומפן - ראיינה שרית זיק חייט

עמית פומפן, אזרח עיר יער,  מחדש בוסתנאות מסורתית

ספר לנו על עצמך. מי אתה?
אני גר יותר מעשור בצבעון בגליל העליון והקמתי את "ילקוט הרועים" שמתעסק בעצי פרי מקומיים, ידע חקלאי מקומי וגינון וחקלאות בר קיימא.
התחלנו את הדרך בהרבה מאוד מחקר על כרמים ומטעי בעל בארץ כולל באזור בית לחם מול חקלאים פלסתינים ועד היום אנחנו ממשיכים להגיע וללמוד מהם על גידול עצי פרי מקומיים באופן מסורתי ועל גידולי בעל ללא השקייה

איך התחלתם?

בשלב הראשון יצרנו ב"ילקוט הרועים" קטלוג זני מורשת של עצי הפרי שמופיע באתר ובשמונה השנים האחרונות אנחנו ממפים ומרבים את הזנים המקומיים, בעיקר של גפנים, תאנים, חרובים, שקדים, רימונים, זיתים וכו'.

מה עוד אתם עושים?
בהמשך עברנו ללמוד את שיטות ועקרונות הגידול של הבוסתנאות המסורתית איך בן אדם היה נוטע עץ בארץ שלנו, לפני העידן המודרני. חלק מכך זה הזנים, אבל הרבה תלוי שיטת שתלנות: כיצד מכינים את האדמה ואת כלל השטח לקראת נטיעה וכיצד משקים את העצים בשנים הראשונות באופן שמעודד את עצמאותם וקיימותם.

היום הדגש הוא חיבור למסורת ולידע. אנחנו בשלב שיש לנו גירסה נגישה ואנחנו מעבירים את הידע הלאה, מייעצים לחקלאים וייזמים איך להשביח את האופן שבו מכינים מטע או בוסתן או סתם רוצים לגדל עץ. אנחנו רואים תוצאות טובות בשנים האחרונות גם בפרויקטים גדולים.

יש לך דוגמא?
אנחנו מדריכים חקלאים איך להקים מטע בר קיימא של תאנים, כלומר תאנים לייבוש. זה מודל שלם שלקחנו מהמטעים המסורתיים של עצי הפרי ואנחנו מנסים להנגיש ולהתאים כדי שאנשים יוכלו לעשות את זה היום באופן שמאפשר להם להתפרנס.
כמו כן, אנחנו מפתחים מודלים נוספים כמו מטע תות לבן לייבוש, מטע סומאק להפקת תבלין ומוצרים נוספים.

ראיתי בקטלוג שפע של זני תאנים מקומיות, מרביתם לא זמינים לקנייה ובמקומם מציעים לנו זני מטע מיובאים. למה זה קורה לדעתך?
ישנן כמה סיבות שאת לא רואה את הזנים האלה במשתלות, ראשונה זה שהם נדחקו מהתודעה לאורך העשורים האחרונים, לפחות בתחומי ישראל. רוב האוכלוסיה שעבדה עם הזנים האלה (המגזר הערבי) כבר אינם חקלאים ואינם מחוברים לאדמות ולעבודת האדמה כפי שהיה בעבר וזה הביא ל"שכחה קולקטיבית" של הזנים הנפלאים והחוויות הקשורות בהן.

הסיבה השנייה היא שבעשורים האחרונים למשתלות הרבה יותר נוח לקנות במחיר מאוד מאוד נמוך שתילים מעודפים של שתילות של חקלאים, במקום לטרוח לייצר שתילים מושקעים יותר מהזנים המובחרים הללו. זה נתפס כמשהו מיותר והאפשרות לייצר "סתם תאנים בזול או לקבל עודפים משתילות חקלאיות מאוד קורץ למשתלן. לשמחתי, בשנים האחרונות אנחנו מתחילים לראות שינוי מגמה, אבל עדיין ממש ממש בקטן ויש עוד דרך ארוכה כדי להחזיר את קטלוג הזנים המסורתיים לקדמת הבמה של הגינון והחקלאות בארץ. יש הרבה הסברה וכמה התאמות לעשות כדי שהמהלך הזה יתפוס תאוצה. כרגע זה עדיין הולך קשה ואין הרבה היענות לידע הזה ולקטלוג הזנים העשיר הזה, למרות ההבנה העקרונית שזה הדבר הנכון יותר לכולם…

מה הערך שאתה רואה בטיפוח הזנים המקומיים ומה עמדתך בנוגע לשימור מגוון ביולוגי והתייחסות ל"מינים פולשים"/מיובאים, מה המשמעות שיש לגידול עץ בסביבתו המקורית, האם זה משפיע על מרקם החיים הביולוגי?
זו שאלה קצת רחבה ועמוקה מדי לראיון הזה. אני יכול להגיד שאני מאוד בעד גמילה מעצים לא מקומיים, במיוחד כאלה שגם אינם מותאמים ודורשים יחסית הרבה השקייה ותשומות אחרות. ברמת העיקרון, צריך להבחין בין מינים פולשים למינים לא-מקומיים למינים מקומיים.

המקומיים מוגדרים כמינים/זנים שנמצאים בשימוש האדם בחבל ארץ מסוים לפחות מאה שנה.

הלא-מקומיים מוגדרים כמינים/זנים חדשים, אינטרודוקציות, שנמצאים בבחינה והתנסות לגבי גידולים באזור מסוים ועוד אין להם ותק של מקומיים. כל עוד הם אינם מהווים גורם מפר ברור למגוון הביולוגי המקומי וליציבות בתי הגידול המקומיים, הם אינם נחשבים מינים פולשים.

מינים פולשים הם כמובן מינים שאנחנו רואים בברור שהם מפרים באופן חריג ובוטה את בתי הגידול המקומיים והמגוון הביולוגי הקיים, וזה כמובן כתוצאה מהתערבות אנושית, כלומר הפצה של בני אדם, להבדיל ממינים שמתחזקים ונהיים דומיננטיים יותר כתוצאה משינויי אקלים ושינויים אקולוגיים רחבים יותר של בתי הגידול עצמם.

מה התכניות לעתיד?

מעבר להפצת הזנים והידע אנחנו רוצים למצוא את החקלאים, היזמים ובעלי אדמות עם ראש קצת יותר פתוח שרוצים לעשות משהו אקולוגי ובר קיימא ולהקים שטחים כאלה.

אנשים שמוכנים לאמץ את העקרונות והידע שקיבלנו מכל אותם פלחים, שנתנו לנו אותו בלב רחב ובאמצעותו לשפר ולהשביח את הגידולים שלהם.

אנחנו מאוד רוצים לשפר את החקלאות האורגנית שיש לה אתגרים ונקודות קושי במיוחד בגידול פירות אורגנים בארץ. זה מאוד מאתגר. מצומצם והתוצרת יקרה.

אנחנו מנסים ללמוד לעשות את זה בצורה יותר יעילה ונכונה, כאשר אחד המפתחות המרכזיים בדרך הוא הישענות על הידע המסורתי העשיר שעולה מהשטח.

אנחנו מנסים ללמוד, ללמד ולהתנסות איך לעשות את זה בצורה יותר נכונה. יעילה כזה שנשען על הידע המסורתי.
הידע שעולה מהבוסתנאות המסורתית מאוד רלוונטי גם לפרויקטים קהילתיים וציבוריים כמו פארקים, בוסתנים קהילתיים ופיתוח שטחים פתוחים ברחבי הארץ באופן מקיים ובעל תועלת לאדם ולסביבה.

מה החלום שלך לגבי עשרים שנה מהיום בעשייה שלך?
אין לי ממש חזון, בטח שלא חזון מפורט עם מטרות ומדדים. אני לא כל-כך מתעסק בעתיד באופן הזה כיום. יש לי כוונות ותקוות לעתיד כמובן, אבל הן בלי ספק אותן כוונות שיש לי לרגע הזה ולרגע הבא אחריו.
אני מתבונן במציאות ויכול להבין מה נחוץ עכשיו ומן הסתם גם בעתיד, אבל האמת שאת מירב הדגש אני מבקש לשים על חיבור אמיתי, מעמיק ויומיומי לעשייה ולהתבוננות מתמדת במעשים שלנו וביחסים שלנו עם הסביבה.
חזון יכול להיות אמיתי ואף חשוב לתהליכים מסוימים שאנחנו עושים כבני אדם, אבל האמת שאני יותר חושש מהאפשרות שחזון והעיסוק בו משמשים לנו תירוץ ומעקף מסביב לאתגר האדיר של אותו חיבור ועשייה שלמה.

אביב שלנו מתארח בפודקאסט אלטרנטיבה - פודקאסט הקיימות של ישראל

באלטרנטיבה מס 14  מה26 למרץ 21 – מראיינים את אביב ביליס לרנר – מעמותת ונטעת, אקוטופיה
איך עושים שינוי בעולם? נחים ועושים 2 אמבטיות ביום
אבא ואיש משפחה, חוקר את הקצוות הפראיים ביותר של החזקת מרחב ויחסי אנוש
"אי אפשר לרפא אדם בלי קהילה במצב טוב, אי אפשר לרפא קהילה בלי אקולוגיה ואדמה במצב טוב- אתה עושה טוב לאדם והקהילה – אתה עושה טוב לאדם הפרטי"
הכנסו לקישור ישיר להאזנה

רוצים לתמוך בהקמת גינות טיפוליות במוסדות שיקום ולקבל את מנוי הזרעים?

הצטרפו לחזון עיר-יער וקבלו בכל עונה מעטפת זרעים לשתילה, מגזין דיגיטלי ואתגר!

בוחרים ירוק

לפני כשבוע מאיה שלנו, ממייסדות העמותה – נכנסה לכפר הנוער הדסה נעורים.
 
היא עמדה במגרש חניה וחלמה על מרחב שיוכל לעשות טוב לכפר הנוער המיוחד הזה.
מרחב של שקט וריפוי, של השראה וחזרה אל הנוכחות.
היא החליטה להקים בריכה אקולוגית בתוך בוסתן קסם עם נדנדות, פינות ישיבה, ספסלים מעץ ובטון, עצי פרי וריח ומגוון צמחים פרחים ותבלינים.
 
אחרי חצי יום עבודה עם קבוצה של 40 מתנדבים – הגיע טרקטור שעבד באיזור ומקסים מנהל המשק החקלאי והחי ביקש ממנו להזיז ערימת עפר שבדיוק התאימה לנדנדה. אחרי עוד כמה שעות הגיעה מרסקת גזם בהפתעה והביאה במתנה חיפוי לכל הגינה!
כשאחד הש"שים ישב וחלם על הפרוייקט בסוף יום העבודה השני. הוא אמר" איך מתאים כאן עץ זית" ותוך עשר דקות מקסים קיבל טלפון עם תרומה של עץ זיץ עתיק שתוך שעתיים כבר היה נטוע בגינה. אחרי כמה שעות גם הגיעה משאית עם אדמה להשלמת המרחב.

 
אז עם קרוב למאה מתנדבים, בערך שישה ניסים, עשרה ש"שים ומובילת פעילות עם לב וחזון אינסופי – קמה לה גינה לתפארת תוך שבוע בלבד מהרגע שהתחלנו לחלום.
לפני שנתיים אמרנו מאה גינות טיפוליות ב-100 מרכזי שיקום – ואנחנו כבר לא כל כך רחוקים מהיעד😍
תודה למאיה הגיבורה, לאריק על התמיכה האדירה
 
טל ונתי עוזרות הפעילות למקסים האלוף שרק התחלנו את הקשר כאן ולחלומות שימשיכו להתגשם במציאות.


היכן אפשר להתנדב החודש?

 

קהילת ונטעת עיר־יער היקרה – אנחנו רוצים להזמין אתכם להצטרף לקבוצות וואטסאפ מיוחדות שמיועדות לעדכונים בנוגע לפעילויות שטח ואירועי נטיעות – מדובר בקבוצות שקטות להודעות בלבד ודרכם תוכלו להיחשף לאירועים הנפלאים שמתרחשים ברחבי הארץ –

קבוצת עיר־יער  צפון 
קבוצת עיר־יער  מרכז
קבוצת עיר־יער  דרום 

אתם כמובן יכולים להצטרף ליותר מקבוצה אחת – ולהזמין את כל החברים להצטרף לקבוצות – במקרה שתרצו להציע אירועי שטח מקומיים משלכם – תוכלו לשלוח בקשה לפרסום בהודעה פרטית לאדמינים של הקבוצות.
מוזמנים לקחת חלק בריפוי השכבות העמוקות בחברה שלנו ולהתנדב איתנו בימים פתוחים במוסדות שיקום ברחבי הארץ – לייצר גינות טיפוליות שיתמכו ויתרמו לבריאותם של המבקרים והנמצאים בעצם השהיה במרחב ירוק.

להלן התאריכים הקרובים:

כפר הנוער עלומים, כפר סבא- 8/9 16:00-19:00: כפר הנוער מהווה בית חם לילדות ולילדים בסיכון ברחבי הארץ. הפנימיה  היא בית  חם  לילדים  וילדות  בסיכון  בגילאי 6-18 
ומהווה  עבורם  קרקע  תומכת  ובטוחה  ובית  בו  הם  חיים, גדלים ומתחנכים. 
יחד איתכן נמשיך את העבודה בגינה, נעשב, ונוסיף עוד פינות ירוקות לשמח את השוהים בכפר.
קישור לקבוצת וואצאפ ייעודית

המרכז לבריאות הנפש, באר שבע – 15/9 16:00-18:00: מוסד המספק שירותי בריאות הנפש לאוכלוסיית הנגב. בתוך המרכז ממוקם ההוסטל הקסום, אשר מיועד לאנשים המתמודדים עם בעיה נפשית. נשמח שתצטרפו אלינו להמשך טיפוח הגינה במקום ולהוסיף צמחיה חסכונית במים שתתאים לאקלים החם באזור.
קישור לקבוצת וואצאפ ייעודית

מרכז הגר"א בשכונת נווה שאנן, תל אביב – 11/9 10:00-13:00: מרכז קהילתי באחת השכונות המורכבות של תל אביב – המרכז מהווה מקום הכשרה, חקלאות עירונית והאב קהילתי ליצירת שכונה ירוקה ומזינה. בואו נעבוד ביחד – נשתול, נקצור, נעשב ונטפל במקום המופלא הזה ביחד!
קישור לקבוצת וואצאפ ייעודית

תיכון בית אקשטיין, פרדס חנה – 15/9 10:00-13:00: בית ספר מיוחד לנוער מתמודד נפש. ביחד עם תלמידי התיכון אנחנו נפרוס מערכות השקייה, ניצור גינת ירק, נטפל בגינה הקיימת ונקצור את היבולים הנפלאים!
קישור לקבוצת וואצאפ ייעודית

מרכז שפיצר, חיפה – 29/9 10:00-13:00: המכון הלאומי לשיקום נוירופסיכולוגי.
במרכז אנשים המתמודדים עם פגיעת מוחית כתוצאה מתאונות, אירועים מוחיים וגידולים מוחיים. ביחד עם דיירי המקום ואתכם אנחנו רוצים להמשיך לטפח את הגינה, ולהנגיש אותה גם לכסאות גלגלים שיוכלו לעבוד באדמה.
קישור לקבוצת וואצאפ ייעודית

שתהיה לנו עיר־יער! בברכת ונטעת!

 

התכנסות הפרמקלצ'ר השנתית!

הכנס יתמקד השנה בתחומים החברתיים הבוערים:  כלכלה, חינוך, דיור-קהילה, ותודעה…
 
מנחי הכנס – אביב בייליס לרנר וגלעד מרגלית
 
הכנס השנה מחבר עמותות וארגונים חברתיים, חינוכיים וכלכליים אשר פועלים מתוך זיקה אקולוגית ומתוך תודעת רשת החיים.
 
מטרת הכנס לחשוף , להציג, לחבר ולרשת אנשים וארגונים בכדי לחגוג ולהעצים את העשייה הטובה של כולנו!
 
מוזמנים להצטרף אלינו ליום של מפגשים, פאנלים, סיורים, הרצאות ודיונים מרתקים עם מיטב המוחות, הלבבות והידיים של עולם הקיימות המעשית בארץ. 
בנוסף – יתקיימו הופעות חיות והפתעות אמנותיות!
 
ארגונים ואנשים אשר אישרו את השתתפותם בפאנלים וביריד – 
 
Home Biogas – יאיר טלר מייסד
דרור ישראל
מוסללה
אסף צרטקוף- בידיים
אורנה סוסק – קיימא -חוקוק – סופרת וחוקרת קהילות
תמי צרי עץ בעיר
אליק פלמן 
טליה ועופר שניידר
נפטלי אופנהיימר – בר קיימא
עינט קרמר- טבע עברי
איציק גזיאל מייסד חווה ואדם
שי עם שלם- חברת קומיוניט
מיכאל סלע אברהם- בית היער מרום הגליל
חברת reforest – נמרוד הוכברג
לירה שפירא
EM ישראל – אשר מימון
דרור צחורי – שומרי הגן
 
ועוד מספר כוכבים וכוכבות שבקרוב יאשרו את השתתפותם!
 

דוריאל סמנכלית קשרי הקהילה שלנו- מאה גינות טיפוליות

 
מוזמנים להכנס לפוסט של דוריאל המתאר שינוי, נוסטלגיה, תמונות ילדות של טבע-
דשא עצים, אצטרובלים, שסק ומשמש…
הודעת דרושים, ומשם הכל הסטוריה 
ליצירת הרמוניה
.."תמיד חלמתי שתהיה לי גינה בה אשתול ערבה בוכייה ופרנג׳י פאני, סיגלון מרהיב וצאלון אדום על גבעה ירוקה קטנה עליה אבנה בית עץ לילדים לפני שיגדלו. הם כבר גדולים.
אבל מצאתי גינה. 100 גינות ליתר דיוק.
וגם מצאתי בית. וקבוצת אנשים נפלאים, חכמים ורגישים שהפכו למשפחה. וביחד אנחנו מגשימים את חזון עיר-יער, להפוך את הערים בישראל לירוקות, מוצלות ומיטיבות. לתרום לאיזון האקלים, לקבע כמויות פחמן, להביא לכך שהאוויר שאנחנו נושמים יהיה נקי וצח, להבריא את האדמה, לעודד נטיעה ושמירה על עצים ככלי חינוכי ומשנה תודעה.
ובמקום להוציא את האנשים לשמורות הטבע, אנחנו מביאים את הטבע לשמורות האדם, מכניסים את הטבע לעיר, מקרבים בין אדם לאדם ובין אדם לאדמה.
והקסם האמיתי? את כל זה אנחנו עושים תוך תמיכה ושילוב אוכלוסיות קצה.
אנחנו מקימים 100 גינות טיפוליות במאה מרכזי שיקום ברחבי הארץ עבור ניצולי שואה, קשישים, נוער בסיכון, נפגעי ונפגעות תקיפה מינית, תשושי נפש, הלומי קרב, אנשים עם מוגבלויות ורבים אחרים.
והגינה, גינה קסומה ואינסופית של צמיחה, נתינה, חמלה, גינה של ריפוי.
מתוך ידיעה והבנה, שריפוי אדם במשבר, קשור באופן ישיר לריפוי ושיקום הקהילה והסביבה שהוא חלק ממנה. אדם הרואה עץ צומח, ומשתתף במעשה הנביטה – צומח גם הוא ומתעורר לחיים.
 
וכך כל מחשבה היא כמו זרע הנטמן בתוכנו, וכל זרע הוא מטמון של פוטנציאל טהור. אנחנו אינסוף אפשרויות… גם פרח, לפני שקראנו לו פרח היה אינסוף אפשרויות.
ואני, נוטעת יערות עד של מחשבות, פרדסים ריחניים של התחלות, זורעת גינת רעיונות וחורש רך של חלומות, גם אני אדם, כעץ שתול על פלגי מים שורש אבקש.
אז חשבתי. וזרעתי. ונטעתי. עיר יער.

מה קורה בגזרת המודעות וההגנה על עצים?

 עררים שהתקבלו וביטלו את הגזרות בזכות נאמנות עצים חרוצות וחרוצים:

ההצלחות של נאמני עצים רעננה בחודשי יולי – אוגוסט 

 בעקבות ערר של התושבת מירי ישראלי – הוצל עץ צאלון עתיק והיזם קיבל הוראה להתאים את התכנון לשימור העץ (בתמונה הבאה)
 בעקבות ערר נוסף שהגיש התושב ד"ר מאט זארק
העירייה ביטלה את בקשת כריתת שדרה של 50 ברושים ליד בית העלמין לצורך הרחבת מגרש חניה.
מדובר בשדירת ברושים היסטורית שהוכרזה לשימור. תחילה הערר נדחה על ידי פקיד היערות. ובזכות פרופ' יפעת הולצמן גזית שהתעקשה והציגה מסמכים המעידים על כך שהברושים נקבעו לשימור מחמיר בתוכנית בת תוקף התקיים דיון נוסף בבקשה וסיור בשטח והעירייה משכה את הבקשה,לעת עתה הברושים ניצלו.
בזכות 3 עררים שונים שהגישה פרופ' יפעת הולצמן גזית – לכריתות עצים בשטח פרטי – הוצלו 3 עצים בוגרים מכריתות
בנוסף ערר שהגשנו על נטיעה חלופית שהציע היזם,  המתוכננת באזור במקום עצים שיכרות בפרויקט פינוי ובינוי –  התקבל הערר שלנו והוחלט ע"י פקיד היערות – כי על היזם לטעת עצי צל במקום העצים שהוצעו ללא פוטנציאל הצללה, הוחלט שיש לטעת עוד 3 עצי צל כחלופה לעצים שאושרו לכריתה. 
כך השפיעו על ביטול כריתות, ביטול בקשת כריתת עשרות ברושים ועל חלופה לנטיעת עצי צל להגברת ההצללה במרחב העירוני. 
כל זאת בפרק זמן קצר ביותר מאז שהוקמה הקבוצה.
וכן הכינו קובץ מעקב אחר גומות חסרות במדרכות עבור הצעה למחלקת הגינון להגברת ההצללה ברחבי העיר.
להצטרפות לקב' הוואצאפ של נאמני עצים רעננה

ערר בזכרון יעקב : הערר הוגש כנגד בקשתה של מועצת זכרון יעקב לכרות ולהעתיק את כל העצים בשטח המיועד לחניון במרכז היישוב (לכרות 8 עצים ולהעתיק 4).
לאחר שפקיד היערות הארצי קיבל את מרבית ההשגה, המועצה עירערה ופקיד היערות ביקר בשטח. בהחלטתו הסופית ה 21.8.22 קיבל חלק מהטענות בערר, אסר על כריתת 2 ברושים ותיקים, אחד בכניסה לחניון ואחד בתוכו, וכתב דברים ברורים:
 "עצים אלו הם עצים משמעותיים בנוף, בריאים, ובעלי תרומה נופית וסביבתית רבה ביותר. יש לבצע את כל השינויים התכנוניים והגיאומטריים על מנת לשמר את העצים הללו"
לנוכח ההחלטה יהיה על המועצה להכין תוכנית חדשה לחניון תוך שימור העצים.
ההשגה הוגשה על ידי נאמנות העצים בזכרון יעקב, רונית זקס, מיכל שתקאי וליאור עידן, ובעזרתו של תושב זכרון יעקב הפעיל למען עצים, האגרונום אופיר קירי.

הצלנו את עץ האקליפטוס בימין משה
ברחוב מלכי בימין משה, יש עץ אקליפטוס גדול ויפה בן יותר ממאה שנה. לאחרונה, באופן מפתיע, התקבל דיווח על סכנת קריסה של העץ, מה שהוביל לאישורים (כנראה שלא לצורך) לכרות אותו.
התושבים, שאוהבים את העץ ונהנים מצילו שנים, מיד פנו לכל הגורמים הרלוונטיים וביניהם, גם לעו"ד יוסי חביליו והנושא נבחן מחדש – בכוחות משותפים הצלחנו! העץ הוצל, ורישיון הכריתה בוטל.
יוסי חיבליו- "שוב הוכח שאין תחליף למעורבות של ירושלמים וירושלמיות. וכמובן שלהבא הרשויות צריכות לבחון את הדברים לעומק כבר מראש, ולא בדיעבד. כל הכבוד לכל העוסקים והעוסקות במלאכה" 

האו"ם העניק תעודת הוקרה לכפר סבא על עמידתה באתגר שתילת העצים לשנת 2020

בכתבה של חדשות כפר סבא מסופר שנשתלו בשנת 2020 ברחבי העיר 1456 עצים! 455 עצים מעל היעד! ברחבי העיר נטועים מעל 50,000 עצים מ-56 זנים שונים, כשמרביתם הם עצים מקומיים.


מה אפשר לעשות כדי לקרר את הערים? בין היתר עצים


כשהערים המודרניות שלנו עשויות מזכוכית, בטון ומתכות ניכרת ההתחממות הגלובלית, בתוך הבועות האורבניות בהן רוב האנושות מתגוררת. ממש אפשר לראוות מהחלל את המקומות בעולם שבהם חם יותר או פחות וכמובן היכן יש יותר או פחות צל. 
מצאו  שה"הנשק" הכי חזק להורדת הטמפרטורות אלו העצים, ומסדרונות ירוקים של טבע בין הערים. 
באתר זה ניתן לראות את הערים והשכונות שסבלו מהחום הכי כבד, את האזורים שהצליחו למתן את החום ובאיזה אופן, ותוכניות אקולוגיות עתידיות לקרור העיר והסביבה כולה.


ישראל גלון - האם עצים מסוכנים?

כנסו לקישור לכתבה במגזין פפירוס האם העצים מסוכנים?

כאן נקבל מידע חשוב לגבי משמעות הגרדומים, אופי הגיזומים, הצורך לטפל בעץ באופן המיטבי בצעירותו ועד בגרותו בגיזום נכון ולאילו אנשי מקצוע עלינו לפנות.

בשנים האחרונות יש התעוררות רבה בקרב גורמי בטיחות בגופים שונים – ברשויות, ברט״ג, בקק״ל, במערכת החינוך ועוד – לגבי מידת הסכנה העלולה להיגרם מעצים: נפילת ענפים או קריסה של עצים שלמים. ההתעוררות באה בעקבות מקרים בהם נגרמו נזקים, לרכוש בעיקר, ובאופן נדיר גם לאדם, שהביאו לפאניקה שגררה גיזום חריף של עצים, שלא בהכרח ימנע נזקים דומים בעתיד. גם חברת חשמל היא גורם משמעותי בגיזומים כאלה, מחשש לנזקים ברשת החשמל.

לדעתי, אומר י. גלון- יש הגזמה בנושא ויש פתרון פשוט לנושא לדעתי, יש הגזמה בנושא ויש פתרון פשוט לנושא: טיפול שוטף  מגיל צעיר, שיקטין באופן משמעותי את הנזקים.

אם נבחן כמה נזקים לאדם נגרמו כתוצאה מנפילת ענפים או עצים מתחילת קום המדינה ועד היום, נראה שהיו בסך הכל כעשר פגיעות כאלה בגוף, שחלקן עלו בחיי אדם. כל פגיעה באדם הגורמת לפציעה או חס וחלילה למוות היא דבר נורא וצריך לפעול שזה לא יקרה, אך צריך לבחון מה ההסתברות לנזק בהשוואה לכמות העצים בארץ. מי שמכיר הכי טוב את העצים אלה אגרונומים ו/או הנדסאי נוף המתמחים בעצים ובגידולם – סקר עצים שיעשה על ידי יועץ אגרונומי בשילוב מהנדס חוזק יהיה הדבר הטוב ביותר.

הדרך הנכונה ביותר להקטין את הסיכונים מעצים הינה לטעת עצים איכותיים שעוצבו בצעירותם, לספק להם בית גידול בעל נפח מתאים, לגדל את העצים באופן מקצועי תוך טיפול בעץ וגיזומו במהלך חייו. בניית שלד חזק וטיפול נכון בהמשך יכולים להקטין מאוד את הסיכונים העתידיים.

כדי למנוע נזקים של עצים ונזקים לעצים אני ממליץ לבעלי גינות פרטיות ולאחראים על גינון ציבורי לבצע סקר מהיר לקראת החורף. סקר שיאתר סכנות צפויות ויוביל לטיפול בעצים לקראת עונת החורף ויפה שעה אחת קודם – אבל שיהיה גיזום מקצועי, לא גירדום עצים.

 


סיפורו של עץ מנגו שחור וחולה - אביב בייליס

סיפורו של עץ מנגו שחור וחולה – שהפך לחבר הכי טוב שלנו!
הכל התחיל בבית ששכרנו בפרדס חנה כרכור – שהגיע עם עץ מנגו חולה מאוד – כולו שחור מפייחת – כל הרצפה והדשא דביקים ובגדול לא בא לך להתקרב אליו בכלל. בעלת הבית סיפרה שכבר כמה שנים שהוא לא נותן פרי אבל שפעם הוא היה פשוט מדהים. היא ממש ביקשה שנציל את העץ.
החלטנו לקחת את זה כפרוייקט לפני שנה. ופעלנו תוך כדי למידה.
בהתחלה הודענו לשכנים שאי אפשר לשטוף רצפה עם אקונומיקה בחצר – כדי שיפסיק להרעיל את העץ.
אחרי זה הקמנו פח קומפוסט מתחת לעץ שלאט לאט יאכיל את העץ את שאריות המזון שלנו.
הבאתי את חבר שלי Arik Mehlman שיעשה ריסוס בשמן נים משולב עם אי אם מתישהו בחורף.
אחרי ייעוץ של דבי לרר החלטתי לטפס לתוך העץ ולעשות לו גיזום כמו שלמדתי בחקלאות של המנגו בקיבוץ רביד עם Matan Alfasi – לפתוח את מרכז העץ ולתת לשמש להיכנס.
הבאתי גרניק מההורים שלי – וריססתי את כל הצמרת עם מי סבון להורדת הפייחת.
בייעוץ של Tamir Yaari התחלנו משטר השקייה משמעותי ברגע שהתחילה הפריחה של המנגו – מאוד הקפדנו לתת הרבה מים לעץ ובמיוחד בימים החמים.
הבאנו מתמיר משפחה קטנה של ארנבים שהתחילו לאכול ולנשנש דברים ולייצר לנו קקי שהאכיל את עץ המנגו. הארנבים חפרו מחילות מפותלות ושיחקו כל היום בגינה.
שפכנו כמה שקי קומפוסט מוכן סביב העץ.
והשכנים מכל השכונה מספקים לנו את כל גזם הדשא שלהם כדי שנוכל לייצר חיפוי איכותי על האדמה.
והגראנד פינאלה – הקמנו לול תרנגולות סביב הארנבים ובתוכו בריכת דגים שמספקת לתרנגולות מים חיים וטהורים לשתייה ועודפי המים להשקיית העץ במים מדושנים – נהייתה חגיגה מושלמת מתחת לעץ – מלאה בחיים – פינה שהלכה למעשה מתפקדת כעוד חלק ממערכת העיכול של הבית – שאריות האוכל שלנו הופכות למנגו וביצים שחוזרים אלינו למטבח וחוזר חלילה.
מרוב אהבה ותשומת לב – העץ התרגש והתרגש – והפיל מאות פירות קטנים וחמוצים – ואני כבר חששתי שלא יהיה לנו אף פרי – כל כמה דקות בום של פרי קטן. אבל מאיה לא ויתרה לי ולעץ – ישבנו – ונשמנו – והמתנו – ופתאום קלטנו שיש לנו מעל מאה מנגואים גדולים על העץ – ולאט לאט השיש התחיל להתמלא – ואז המקרר – ואז המקפיא – ואנחנו כבר יותר מחודש אוכלים רק מנגו לארוחות הבוקר וארוחות הארבע שלנו.
כמה שווה עץ פרי בוגר בגינה? כל כך הרבה תועלות –
יופי, טעם, בריאות, שמחה, סיפוק וחגיגה של הטבע עם כל המשפחה – וכמובן שגם השכנים והחברים נהנו מהעניין.
ועוד בונוס מגניב הגיע עם העטלפים שניסו לאכול את המנגו בלילות – ובעיקר עזרו לנו להפיל אותם מהעץ – כי הם לא מצליחים לאכול את הפרי כשהוא לא לגמרי בשל.
בקיצור – הרפתקאה שלמה עם המשק החי המתהווה שלנו.
הפייסבוק לא מרשה לי להכניס סרטון לפוסט עצמו – אז צירפתי אותו בתגובות – שתראו מה זה מקרר של משפחת מנגו🥭


שתי עצומות עוצמתיות - בואו נעצור את הכריתות!

נשמח להפצה ושיתופים!
העצים זקוקים לנו שנדבר בשמם – היער מבקש שנתייצב ונחזיר את המעמד העתיק של החיים למקומו. תכנון תשתיות סביב העצים, תכנון בתים סביב העצים, תכנון שבילים סביב העצים. שנפסיק לאכול לעצמנו את הגוף התרבותי. 

מפרץ אמנון בצפון הכנרת נתון בסכנה אקולוגית עקב תוכנית פיתוח מפלצתית לבנית מלון לעשירים בלבד ומעגן לתחבורה ימית מזהמת.
כחלק מהתוכנית יכרתו למעלה מ250 עצים ותיקים ויופר האיזון האקולוגי בשמורת הטבע בית ציידא הסמוכה.
זהו זמן חירום!!
חיתמו על העצומה
ולהצטרף להפגנה החשובה בירושלים הכנסו לאיוונט

_________________

 
385 עצים בוגרים בדרך נמיר בתל אביב נתונים בסכנת כריתה עקב תוכנית פיתוח של שביל אופניים.
כחלק מהתוכנית יכרתו מאות עצים ותיקים וריאה ירוקה משמעותית תיעלם מהמרחב הציבורי.
זהו זמן חירום!!
אפשר לסלול שביל אופניים גם בלי לכרות אף עץ.
 

 


דבי לרר לא אוהבת עצים עם פונפונים - בפודקאסט 'אילן והגננים'

פודקאסט על גינון עירוני בר קיימא, קהילתיות, שינוי תפסות ועוד… בשיחה עם דבי לרר המקסימה

גנן טוב משאיר אחריו גינה שלא רואים שהוא היה בה. יש גננים שמכסחים צמחים רק כדי להראות עבודה. לא על כל כאב ראש לוקחים כדור – ולא על כל דבר שמפריע בגינה נותנים ישר בראש״
וטיפ איזה צמח כדאי לשתול כדי למשוך צופיות לגינה..

דבי לרר, מתכננת נוף ומחלוצות הגינון בר הקיימא.

מעירים מזמינים להשקת מערכת הגנה על עצים בירושלים - 13.9

איך הופכים בעיה לפתרון טכנולוגי ומצילים אלפי עצים? הצטרפו אלינו לכנס בג׳רוז לשמוע את כל הפרטים:

🌳 בתחילת שנת 2021 השקנו את השלב הראשון של מערכת ההתראות והמעקב אחר כריתת עצים ומאז חלה עלייה של 30% בכמות העררים שהוגשו כנגד כריתות, אלפי עצים ניצלו מכריתה ועשרות פעילים חדשים נוספו למעגל של פעילי הסביבה כשהגישו ערר בפעם הראשונה בחייהם!

🌳 יאללה, נעשנו רעבים לעוד הצלחות ולאור הביקוש – אנחנו מרחיבים את השירות לירושלים. הצטרפו אלינו לכנס עם מי שהוכתרה על ידי עיתון הארץ כ״זא׳ן דארק של העצים״, גליה רופין וליוסי סעידוב, מנכ״ל ברחובות שלנו, לשיחה 1:1 על המוטיבציה האישית שהפכה לכלי דיגטלי פורץ דרך, ולאלעד הוכמן, מנכ״ל מגמה ירוקה – Green Course, לשיחה על מעורבות ציבורית ואיך גורמים למקבלי ההחלטות לקדם מדיניות של הסתגלות למשבר האקלים.

🌳 אה כן! ואם כבר הזכרנו רעב, אז אפילו דאגנו לכם לכיבוד והזמנו את חברות שלנו מג׳רוז, מצילות המזון ירושלים Food Rescuers JLM, שפועלות לצמצם בזבוז מזון בשוק הסיטונאי ומקדמות מערכת מזון עירונית בת קיימא בירושלים. ולחשוב שכל היופי הזה קורה במרפסת של מוסללה Muslala שזו הפינה הכי מלאת השראה בעיר – לא יודעים מה איתכם אבל לא בכל יום יש אירוע שהוא גם שיקי, טרנדי, רענן וחצוף וגם עם ערכים.

🌳 אז יאללה, הכניסה חופשית אבל המקום מוגבל אז מהרו להרשם מראש בטופס שבקישור

המלצה לסרט - מלכת העצים

הסרט מלכת העצים – לוקח אותנו למסע מרתק ואינסופי אל הממלכה של פיקוס השקמה – התאנה העתיקה שמתפקדת כמעין אמא של ערבות ויערות אפריקה. הסרט צולל איתנו לעשרות תת עלילות בתוך המערכת האקולוגית המופלאה סביב עץ אחד ענק – מילוני צרעות, לטאות, תנינים, דגים, קופים, פילים, ציפורים מעשרות זנים, דבורים וחרקים מכל הסוגים שכולם פועלים יחד ומנגד כחלק מהחיים הרוטטים והפועמים של היער. מעולם לא ראינו עדות כל כך מפורטת ויצירתית של עץ אחד שנרקם ונארג לממלכה שלמה.
מוזמנים לצפות בסרט כאן

חיבוק עצים כפעולה חשובה לבריאות מאת שי דנון

שי דנון מסביר שנגיעה בעצים זה גם סוג של קרקוע (הארקה) וזו פעולה חשובה מאד לבריאות

מי ומה אתם צמחי וזרעי מורשת

 
על מנת לקיים ריבונות בת קיימא – על הגוף שלנו להכיל בתוכו מגוון רחב מאוד של קהילות, זהויות ומפתחות. הקהילות הללו מאפשרות לנו לספוג שמש, לנשום, לספוג מזון, לשתות מים, ולגעת בעולם שלנו מבלי להתפרק. להיות אדמה.
התרבות שלנו היא מקבילה מיידית של הדבר הזה. כאשר אנו מאבדים את זני המורשת שלנו, את השיטות המקומיות לעבודה עם הטבע – את המפתחות המקומיים של חבל הארץ לאדמה – צמחים שיודעים לשגשג בקרקע בשמש ובתנאי המים, שיטות עיבוד עונתיות והיכרות עם המטבח המקומי – אנו מאבדים את היכולת להיות ניזונים בצורה מקומית – כתרבות. הקהילות מוקיעות אותנו ואנו לא ניזונים מהעושר התרבותי שקיים. כאשר הבריתות שלנו בריאות – אנחנו נקבל ידע, נקבל קרקע, נקבל צמחים, זרעים, מתכונים וסודות טופוגרפיים.
 

1200 מינים של תפוחים!

תום בראון קלמונס מצפון קרולינה אסף בעצמו 1200 זני מורשת של תפוחים והצילם מהכחדה!

ציורים אמיתיים מירקות מיוחדים

רצינו להכיר לכם פרויקט מיוחד ויוצא דופן בשם Carmel Bella Farm
מדובר בחווה ומיזם מלא חזון שמגדל זני מורשת ועוסק בהגברת היופי והמגוון בכל הקשור לאדמה ולמטבח שלנו. 
מה הם זני מורשת? מדובר בזני הירקות המקוריים שהחקלאות המסורתית ברחבי העולם פיתחה והשביחה במשך אלפי שנים. 
ישנם אלפי זני עגבניות שאנחנו לא נחשפים אליהם בסופרים שנהפכו נדירים מאז שזנים מסוימים שפותחו בחקלאות התעשייתית כבשו את השווקים. זני המורשת הם מתאימים לאקלים בהם התפתחו, והם פשוט יפים וטעימים בצורה יוצאת דופן. 
כבר תקופה שאנו עדים ליצירות המופלאות מהיבולים שלהם ורצינו לשתף אתכם הקוראים שלנו ביופי הזה. 

המגוון הגאוני של אמא אדמה

הכוח הוא במגוון – החופש הוא במבחר
התבונה היא בגוון – הידע הוא באדמה
גם לכם התמונות האלה עושות משהו בבטן?
שתי דורות אחורה והצלחת התרבותית נראתה ככה – מה קרה? לאן נעלם המגוון?
בואו נזכר בגאונות של אמא אדמה.
 
294686616_1052422918607202_7926342624441438749_n


מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק
  אקוטופיה

טיפים מהעמוד של מגדלים גינת ירקות ביחד - אסף מינינברג

 
10 "ויטמינים" למגדלי הירקות לסתיו ולחורף (חלק א')
לרוב כשמתחילים לגדל ירקות, או ללמוד כל תחום או טריטוריה חדשה לנו, המיקוד שלנו הולך מיד לפרקטיקה, איך להכין ערוגה? מתי לשתול? כמה קומפוסט? איך להגן? וכו'. בתור חנון של פרקטיקות אני מאד אוהב לדבר על הדברים האלה ובאמת הם סופר חשובים להצלחת הגידול, אבל בעיניי לא פחות חשוב לקחת צעד אחורה, במיוחד בתחילת כל עונה ולהיזכר בסיבות שלנו, בלמה אנחנו עושים, במה חשוב לנו, ועוד שאלות שיעזרו לנו לדייק את התפיסה הכללית שלנו לגבי העשייה בגינה, מה שיאפשר עוד למידת עומק, לעומת עוד עונה על אוטומט.
אז חשבתי לשתף 10 "ויטמינים" למגדלי הירקות המתחילים, ואולי גם לוותיקים –
1. אתם זה לא הגינה
2. אנחנו לא מגדלים מזון, אנחנו יוצרים תנאים.
3. שאלו 'מה חשוב לי?'
4. הרגלים זה הכל, גם בגינה צרו הרגלים מטיבים.
5. דייקו את הגידולים לצרכים שלכם ולכדאיות הגידול.
(הרחבה בפוסט הזה)
6. פתחו את הסגנון היחודי לכם, ואל תצמדו לדוגמה או שיטה אחת.
7. בגינה תמיד יש חוסר ודאות, למדו לחיות בשלום עם ה'לא ידוע'.
8. לא לפחד לעשות – "לטעות" ו"לא להצליח" היא הדרך הטובה ביותר ללמוד, ואף פעם לא הכל מושלם.
9. סמכו על האינטואיציה שלכם.
10. שאלו מה עוד אנחנו לא יודעים?
(הרחבה בפוסט הבא)
1. אתם זה לא הגינה
כשאנחנו מגדלים ירקות, חלק מצליח לנו וחלק לא, לפעמים אנחנו יודעים את הסיבות ולפעמים לא, וזה תמיד יהיה ככה, עם הנסיון חוסר הודאות יורד, אבל תמיד קיים. אל תיקחו באופן אישי חוסר הצלחה בגידול, אתם זה לא הגינה, לא הכל תלוי בכם וכל חוסר הצלחה היא הזדמנות ללמידה, אין כזה דבר "אני לא מגדל טוב", כי התפקיד שלנו לא "לגדל" אלא ליצור תנאים (סעיף הבא)
2. "אנחנו לא מגדלים מזון, אנחנו יוצרים תנאים"
ההבחנה הלכאורה סמנטית הזאת היא סופר משמעותית, ואפילו משנה תודעה. עצם ההבנה של התפקיד שלנו בתור בני אדם שמגדלים מזון היא מהותית. אנחנו לא אלה שעושים פוטוסינטזה, ולא מי שיונקים מים מהשורשים, את אלה עושים הצמחים שאנחנו מגדלים, הם אחראים על ה'גדילה'. התפקיד שלנו בתור גנני מזון הוא ליצור להם את התנאים שיאפשרו להם לגדול באופן מיטבי, התנאים הבסיסיים לגידול ירקות הם שמש ישירה, איזון מים, אדמה חיה ובריאה, ואוורור.
3. שאלו 'מה חשוב לי?'
אופי הגינה, סוגי הגידולים, שיטת הגידול וכל מה שנעשה בגינה מושפע ממה שחשוב לנו, בין אם זה באופן מודע או לא מודע, עדיף לנו להעלות את השאלה הזו למודעות. לדוגמה, אם חשוב לי לגדל את כל הצריכה הביתית שלי, הגינה שלי תראה באופן מסוים והפעולות שלי יהיו פעולות מסוימות. אם מה שחשוב לי זה שיהיה כיף בגינה ושהילדים ילמדו איך גדל מזון, הגינה שלי כנראה תיראה אחרת וכך גם הפעולות שלי. אם שני הדברים חשובים לי זה יראה ויפעל באופן אחר. חשבו מה חשוב לכם?
4. הרגלים זה הכל, צרו הרגלים מטיבים.
זה לא סוד שהרגלים מנהלים לנו את החיים, וזה גם לא סוד שאפשר לעבוד על הרגלים. מה שיקבע במידה רבה את ההצלחה של הגינה והירקות שאנחנו מגדלים הם הרגלי הגינה שלנו. אם נצטרך להתאמץ ולכפות עשייה ועבודה בגינה רוב הסיכויים שלא נצליח לעשות את זה לאורך זמן. חשבו מהם ההרגלים שגם יאפשרו לכם להרגיש טוב ונעים בגינה, וגם יאפשרו יצירת תנאים טובים לצמחים. לדוגמה סיבוב בוקר בגינה או סיבוב דו-יומי בבוקר בגינה יאפשרו רווחה גם לכם וגם לצמחים.
5. דייקו את הגידולים לצרכים שלכם ולכדאיות הגידול.
פעמים רבות כשאנחנו מתחילים לגדל ירקות אנחנו נחספים לעולם שלם של גידולים שלא תמיד הכרנו, או שאת חלקם אנחנו פחות אוהבים או מתחברים. אנחנו הולכים למשתלה ומגלים 50 סוגי גידולים ו100 זנים שונים של ירקות, ופשוט בא לנו לגדל ה-כ-ל, אנחנו קונים מגוון ושותלים בגינה באופן די אקראי. הבעיה כאן לרוב היא כפולה, פעם אחת, אם אנחנו מגדלים מגוון מאד מאד גדול, במיוחד בגינה קטנה, לרוב לא נרגיש שאנחנו ממש אוכלים מהגינה, כלומר, לא תהיה לנו כמות מספקת מאף גידול, אלא כמויות קטנות ממגוון רחב מאד. פעם שניה, לא בטוח שאנחנו בכלל אוהבים כרוב סיני או חרדל אוסקה, אולי אין לנו צורך במטבח בשמיר, כמו שיש לנו צורך ברוקט, וכך הלאה. גם אם לא עושים תכנון מדויק (מה שאני כן ממליץ לעשות), אפשר לחשוב מה באמת מתאים לצרכים שלכם ובאיזה כמויות, השלב הבא הוא גם ללמוד איזה גידולים יותר מתגמלים לגידול בשטח קטן, ואיזה גידולים אולי עדיף לקנות מהחקלאי המקומי.
יש גם חלק ב', מוזמנים להכנס לדף פייסבוק


איך ללקט סברס בלי להדקר מהקוצים?

זאת עונה מושלמת ללקט סברס!!
לחצו על הקישור לצפייה בסרטון לקבלת טיפ מאביבית ג'וטי ברקוביץ' והתלמיד שלה..
 

קורס פרמקלצ'ר לאנשי ונשות חינוך והוראה ב"חווה ואדם"

חווה ואדם מזמינים אנשי ונשות הוראה מכל הזרמים והגוונים להכשרה שנתית בפרמקלצ'ר – כיצד ליצור ולהוביל מרחב המאפשר צמיחה לכל מה שמצוי בו. 

פרטים נוספים בקישור

רוצים להפוך לאזרחים ולקבל את מעטפת הזרעים העונתית?

הצטרפו לחזון עיר-יער וקבלו ערכת הצטרפות מפנקת, מעטפת זרעים עונתית,
מגזין דיגיטלי ואתגר חודשי!

שאלות נפוצות

שאלות נפוצות

יש למלא את השאלון הזה פעם נוספת ולמלא את הכתובת החדשה

 

יש ליצור איתנו קשר ולצרף את הקבלה. אנחנו נעשה סדר :).

יש ליצור איתנו קשר ולצרף את החיוב או הקבלה ששלחנו אליך. אנחנו נעשה סדר :).

הצטרפו לניוזלטר שלנו!

הירשמו עכשיו לניוזלטר הכי שווה בסביבה וקבלו: מגזין עיר יער כל חודש, הזמנה לסלוני עיר יער, ועוד הפתעות!

תודה על ההרשמה!

צירפנו אותך לניוזלטר של ונטעת.

שלחתנו לך מייל ראשון – יש סיכוי שהוא הגיע לתיקיית הספאם או תיקיית ‘מכירות’ בג’ימייל.
כדי לקבל את המיילים העתידיים שלנו אנחנו מזמינים אותך להעביר את המייל לתיקייה הראשית, עושים זאת כך:

דילוג לתוכן